Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFEBNews / FEB

Start-up van FEB-student Wisse Krikke genomineerd voor Young Business Award 2017

04 april 2017
Nutte van Belzen (basisarts), Wisse Krikke (student bedrijfskunde) en Jean-Luc Kraaijenoord (student rechten).
Nutte van Belzen (basisarts), Wisse Krikke (student bedrijfskunde) en Jean-Luc Kraaijenoord (student rechten).

Nutte van Belzen (basisarts), Jean-Luc Kraaijenoord (student rechten) en Wisse Krikke (student bedrijfskunde) zijn met hun bedrijf CC Diagnostics genomineerd voor de Young Business Award 2017. De start-up valoriseert een nieuwe test voor de screening van baarmoederhalskanker.

Op basis van de huidige screeningsmethode krijgen alleen al in Nederland ruim 5000 vrouwen per jaar ten onterechte de indicatie dat mogelijk sprake is van baarmoederhalskanker. Die groep moet vervolgens een invasief onderzoek bij de gynaecoloog ondergaan. Toepassing van de nieuwe test in de workflow van Amerikaanse en Europese landen vermindert de kans op zogenaamde ‘fout positieve’ uitslagen en verlaagt het percentage gemiste kankergevallen.

De beste resultaten

De afgelopen veertien jaar is binnen het UMCG onderzoek gedaan naar een nieuwe methode voor de screening van baarmoederhalskanker. CC Diagnostics valoriseert de DNA-gebaseerde hypermethylatie PCR-test, welke een combinatie van 8 verschillende genen bevat. Als de test van CC Diagnostics gecombineerd wordt met de bekende hr-HPV test, worden de beste resultaten behaald en kan het percentage gemiste kankers dalen van 24% naar 3%. De nieuwe test kan bovendien voorkomen dat vrouwen onnodig een colposcopie moeten ondergaan. De potentiële jaarlijkse kostenbesparing in Nederland bedraagt 2,9 miljoen euro.

Finale op 6 juni

Van Belzen, Kraaijenoord en Krikke zijn in 2016 begonnen met de valorisatie van de test. Als CC Diagnostics de Young Business Award wint, ontvangt het bedrijf een geldprijs van 12.500 euro om de start-up verder te ontwikkelen. CC Diagnostics is een van de twaalf genomineerden voor de prijs. Een jury kiest vier bedrijven die hun businessmodel mogen pitchen tijdens de finale op 6 juni. Daarnaast kan het publiek stemmen welke start-up de vijfde finalist wordt.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 14:41
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...