Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFEBNews / FEB

Grote subsidie voor professor Roodbergen: innovatieve logistiek voor webwinkels

20 december 2016
Roodbergen

Aan de logistiek rondom webbestellingen is nog veel te optimaliseren: te grote drukte van bestelbusjes in woonwijken, veel te grote dozen voor de bestelde producten en vooral Nederlandse webwinkels die nog weinig internationaal concurreren. Professor Kees Jan Roodbergen van het Centre for Operational Excellence ( COPE ) van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde leidt een onderzoeksproject van de RUG samen met Fontys Hogescholen en twintig bedrijven en organisaties. NWO verstrekt 963.000 euro subsidie.

De onderzoeksgroep, E-Global, wil innovatieve concepten voor de logistiek van webwinkels ontwikkelen. Specifiek doel is het versterken van Nederland als hotspot voor de distributie van webbestellingen naar andere landen. Het project (2017-2018) sluit aan bij de prioriteiten van de landelijke Topsector Logistiek . De aanpak bestaat uit verschillende deelprojecten waarin kennisinstellingen en bedrijven en organisaties elkaar versterken.

Internationaal concurrerend worden

Nederlandse webwinkels kunnen onvoldoende met het buitenland concurreren op prijs en service door grote afstanden en beperkte mogelijkheden om de gehele deur-tot-deur verzending in Europa te organiseren. Verbetering is mogelijk met kortere doorlooptijden, meer afleveropties en een verlaat uiterst bestelmoment. Dit kan door goederenstromen vanuit Nederland naar specifieke regio’s in Europa te bundelen en ter plaatse gebruik te maken van regionale distributienetwerken.

Minder ‘lucht vervoeren’

Veel webbestellingen worden in te grote dozen verzonden omdat webwinkels kiezen voor een beperkt aantal doosmaten en zo profiteren van kwantumkortingen van verpakkingsleveranciers. En omdat de verzendkosten toch op basis van gewicht zijn, niet op formaat. Zo wordt onnodig veel lucht vervoerd. Nieuwe verpakkingstechnologieën maken verpakken zonder lucht goed mogelijk. Daarnaast kunnen verzenddozen worden bedrukt en als marketing instrument dienen.

Combineren logistiek van webwinkel en fysieke winkel

Veel webwinkels die ook een fysieke winkel hebben, hanteren twee strikt gescheiden onderliggende logistieke processen. Een zogeheten omni-channel benadering lijkt veel kansen te bieden om hogere serviceniveaus en lagere kosten te bereiken. De complexiteit zal bovendien alleen maar verder toenemen door de snelle groei en verandering van assortimenten, promoties, de onvoorspelbare vraag en productretouren.

Slimme magazijnen

Webbestellingen vragen om magazijnconcepten die bijvoorbeeld flexibel zijn, drukke periodes kunnen doorstaan en waarin de retourstromen geïntegreerd zijn. Ook automatisering is in deze sector nog relatief nieuw omdat pas recent ook grootschalige webwinkels actief zijn. Doelstelling van dit deelproject is een efficiëntere en effectievere keten.

Drukte met bestelbusjes

Het aantal bestelbusjes in woonwijken en steden neemt steeds verder toe door de aanhoudende stijging van webbestellingen. Dit is het laatste stukje in de keten van bedrijf naar klant en heeft bovendien grote overeenkomsten met het eerste deel van de keten voor retourzendingen. Het bundelen van deze stromen of alternatieve modellen zullen bijdragen aan duurzaamheidsdoelstellingen en aan de leefbaarheid van de stad.

Organisatie grote webwinkelplatforms

Steeds meer webbestellingen worden gedaan bij grote platforms van diverse aanbieders, zoals Bol.com of Amazon in plaats van bij gespecialiseerde webshops. Er zijn echter nog steeds geen duidelijke richtlijnen voor de organisatievorm van een dergelijk platform. Ze kennen geen traditionele supplier-buyer relaties, maar hebben continu wisselende aanbieders en assortimenten. Hoe organiseer je een dergelijk dynamisch ecosysteem?


Voor meer informatie

Professor Kees Jan Roodbergen

Laatst gewijzigd:20 december 2016 17:52

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...