Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Een miljoen euro voor onderzoek Jutta Bolt: betere voorspelling explosieve bevolkingsgroei Afrika

06 december 2016
Jutta Bolt

O ndanks een stijging van de levensverwachting, zijn de geboortecijfers in Afrika nog steeds enorm. Waarom wijkt deze trend af van de rest van de wereld? Economisch historicus Dr. Jutta Bolt van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde gaat onderzoek doen in oude missionaire archieven naar de invloed van factoren zoals droogte, hongersnood, epidemieën en kolonialisme. Om dit te doen, ontvangt Bolt een Wallenberg Academy Fellowship van de Knut en Alice Wallenberg Foundation, ter waarde van € 900.000.

De Fellowship is een prestigieuze subsidie, vergelijkbaar met een Vidi-Vici-subsidie ​​van NWO. De Zweedse stichting heeft tot doel veelbelovend onderzoekstalent de mogelijkheid bieden om hun ideeën vrij te ontwikkelen, over een periode van 5 jaar. Bolt gaat deels werken aan de Universiteit van Lund in Zweden aan haar studie naar historische trends in de groei van de bevolking in Afrika.

Trends voor de jaren 1950

"Volgens sommige schattingen zal de Afrikaanse bevolking verviervoudigen binnen 50-85 jaar", zegt Jutta Bolt. "Maar is dat wel zo? Deze voorspellingen zijn uitsluitend gebaseerd op huidige trends; we hebben slechts beperkte kennis over demografische ontwikkelingen voor de jaren 1950." Met gebruik van informatie uit missionaire archieven (1800-1950) zal Bolt nu op zoek gaan naar historische factoren die invloed hebben gehad op de Afrikaanse bevolking.

Veel kinderen de norm?

En waarom verschilt Afrika van andere regio's? Bolt: “Toen de levensverwachting in Azië en Latijns-Amerika steeg, werd dit snel gevolgd door een daling van het aantal geboorten, waardoor de bevolkingsgroei vertraagde. In Afrika daarentegen explodeert de bevolkingsgroei juist. Het sterftecijfer is afgenomen, maar er worden nog steeds heel veel kinderen geboren. Waarom is deze trend anders in Afrika? Is het krijgen van veel kinderen altijd de norm geweest voor dit continent? Of zou het bijvoorbeeld een reactie op het kolonialisme of een gebrek aan sociale zekerheid kunnen zijn?”

Missionaire verslagen

Om nauwkeurigere voorspellingen te kunnen doen van toekomstige bevolking patronen in Afrika, is kennis over historische patronen van belang. "Daarom ga ik door oude missionaris archieven om uit te zoeken hoe de Afrikaanse bevolking is beïnvloed door factoren als droogte, hongersnood, epidemieën en kolonialisme. Deze missionaire verslagen bevatten vaak informatie over het aantal geboorten en sterfgevallen en de crises waaraan de bevolking is blootgesteld. Dit zal waardevolle kennis bieden over de geschiedenis van de inwoners."

• Contact: Jutta Bolt
Profielpagina Jutta Bolt op Wallenberg Academy website