Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFEBNews / FEB

Directeur Peter Verhoef: “Opzet University of Groningen Business School logische stap"

06 september 2016
Verhoef

“Wereldwijd heeft elke universiteit met een breed spectrum aan bedrijfskundig en economisch onderwijs en onderzoek een Business School. Daarom is het ook voor onze Faculteit een logische stap,” zegt professor Peter Verhoef die per 1 september is benoemd tot directeur van de University of Groningen Business School. “We hebben de kennis in huis, en het Faculteitsbestuur wil dat we die nu ook structureel en met één gezicht delen met de executive markt.”

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde biedt al langer post- graduate onderwijs, zoals bijvoorbeeld de executive masters in accountancy, controlling of M&A and Valuation, en kortere programma’s op het gebied van energie, gezondheid en marketing. “Die kern is goed en willen we zeker behouden, maar het aanbod is nu nog behoorlijk gefragmenteerd en er ontbreekt een centrale noemer”, aldus Verhoef. “UGBS moet hét gezicht worden van het executive onderwijs van onze faculteit.”

Nieuwe producten

Verhoef is nu bezig met een strategisch plan voor de UGBS, in nauwe samenwerking met de huidige programmaeigenaren . “Om een sterk merk te zijn, willen we ons in de productontwikkeling op vier zaken richten: Als eerste het versterken en verbreden van het aanbod geaccrediteerde opleidingen. Zo gaan we vanaf 2018 een MBA rond Food Management aanbieden, die voortbouwt op de huidige Master of Food Management. Deze master van programmadirecteur Laurens Sloot, bieden we momenteel samen met EFMI aan.”

‘Blended education’ wordt het tweede belangrijke speerpunt. “In al onze opleidingen willen we nieuwe, digitale onderwijsvormen integreren, zodat deelnemers bijvoorbeeld deels op locatie en deels online het onderwijs kunnen volgen. En naast de al bestaande open programma’s op het gebied van energie, gezondheid en market analytics, gaan we kijken of we meer programma’s kunnen opzetten rond sterke onderzoeksgebieden zoals logistiek, leiderschap, strategie en international business. Tot slot denken we aan meer incompany trainingen, zoals nu al door het CIC worden aangeboden, voor bijvoorbeeld NUON en Achmea.”


Uniek

Waarin kan de UGBS zich onderscheiden van andere Business Schools? Verhoef: “Wij blijven dichtbij onze facultaire kernwaarden, bieden degelijk en goed onderwijs en staan met beide benen op de grond. Dat past goed bij bedrijven die niet per se met alle hypes willen meegaan.

Daarnaast is het aanbieden van specialistische programma’s op segmenten van de markt, zoals food, energie of gezondheid uniek, waar de meeste schools zich richten op de brede markt van MBA’s. De Business School is en blijft een integraal onderdeel van de Faculteit en zal geen aparte organisatie worden. De inbreng in de programma’s bestaat ook altijd minimaal voor de helft uit eigen docenten.”

Uitdaging

De nieuwe directeur heeft zin in de opdracht en noemt het een uitdaging. “We stappen vrij laat in de markt, en onze geografische locatie kan een nadeel zijn. Het is dus zeker geen gespreid bed. Een belangrijke keuze zal ook zijn of we de werving zelf gaan doen, of samen met partners. In ieder geval is het streven om over 5 jaar met mooie producten voldoende omzet draaien om zelfstandig te kunnen bestaan, binnen de faculteit. Voor mij persoonlijk is deze (parttime) functie mooi, omdat het iets heel nieuws is na de jaren onderzoek, onderwijs en vakgroepvoorzitterschap. En ik ben ervan overtuigd dat de Business School echt iets toevoegt aan de faculteit.”


Meer informatie

Prof.dr. Peter Verhoef

Laatst gewijzigd:01 februari 2018 09:48

Meer nieuws