Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Maxim Laurijssen wint NIP A&O Thesisprijs 2014

21 januari 2015
Maxim Laurijssen met prijs

Maxim Laurijssen, promovendus bij de vakgroep Human Resource Management en Organizational Behaviour van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, heeft de door het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) uitgereikte Thesisprijs 2014 gewonnen. Het jurykorps plaatste de masterthese, getiteld “Harnessing Against Psychopathic Leaders: The Moderating Role of Ethical Culture in the Relationship between Corporate Psychopathy and Destructive Leadership”, unaniem bovenaan vanwege de inhoudelijke diepgang, de elegantie van de gebruikte methoden en de relevantie van het onderzoek voor de praktijk.

Psychopathie

In zijn masterthese onderzocht Maxim Laurijssen, onder begeleiding van prof. dr. Barbara Wisse, of psychopathische leidinggevenden zich destructief gedragen in hun leiderschapspositie en of dit negatieve gedrag van psychopathische leiders is terug te dringen. Uit de resultaten van het onderzoek, dat drie verschillende studies beslaat, blijkt dat psychopathie in leiders inderdaad samenhangt met destructief leiderschap. Een positief gegeven is dat dit destructieve gedrag van psychopathische leidinggevenden kan worden ontmoedigd door een ethische bedrijfscultuur – een bedrijfscultuur die wordt gekenmerkt door duidelijke regels, transparantie van gedrag en het berispen van ongewenst gedrag.

CV

Maxim Laurijssen studeerde psychologie aan de RUG en is momenteel promovendus bij de vakgroep HRM & OB van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde waar hij onder begeleiding van prof. dr. Gerben van der Vegt, prof. dr. Bernard Nijstad en dr. Floor Rink onderzoek verricht naar de rol van beloningen in de zorgsector.

URL FEB
AACSB EQUIS logos