Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

FEB alumnus hoogste ambtenaar in Europa: Alexander Italianer nieuwe Secretaris Generaal Europese Commissie

10 september 2015

Alexander Italianer, die zijn universitaire opleiding econometrie en vervolgens zijn PhD voltooide aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, is sinds 1 september de nieuwe Secretaris Generaal van de Europese Commissie als opvolger van Catherine Day. Hij staat daarmee aan het hoofd van de 30.000 Europese ambtenaren.

Een van zijn Directeuren Generaal is Maarten Verwey, eveneens alumnus van de RUG. Verwey is sinds 1 juli Directeur Generaal op het gebied van Structural Reform Support Service.

Curriculum Vitae

Alexander Italianer (1956) behaalde in 1980 zijn bul in de econometrie en promoveerde in 1986 in de economische wetenschappen aan de RUG. In 1985 werd hij ambtenaar voor de Europese Commissie. Voor zijn benoeming tot Secretaris Generaal had hij de dagelijkse leiding over het directoraat-generaal Mededinging, dat toeziet op het voorkomen van oneerlijke concurrentie binnen de EU.

Maarten Verwey (1970) behaalde in 1994 zijn Masters Degree in Economics (macro economics and finance) aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Interview met Italianer in Trouw

URL FEB