Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

FEB alumnus Mariska Verstappen wint Dutch Marketing Thesis Award 2015

24 maart 2015
Verstappen

Voor haar masterscriptie over online reviews van consumenten heeft oud-FEB student Mariska Verstappen op 19 maart de Dutch Marketing Thesis Award 2015 gewonnen. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan het beste afstudeeronderzoek van marketingstudenten in Nederland. Verstappen won voor haar thesis ook al de Leeflang Scriptieprijs van de vakgroep Marketing van de FEB. Aan de Dutch Marketing Thesis Award is een bedrag van 1000 euro verbonden. Inmiddels is Mariska Customer Insights Analyst bij bol.com.

Voor de Dutch Marketing Thesis Award kiezen de marketingassociaties in de verschillende steden hun beste marketingscripties en die gaan vervolgens door naar de finale. Een jury, bestaande uit Esther de Berg (NIMA), Jelle Bouma (Customer Insights Centre RUG) en Peter van Eck (GFK) beoordeelde de thesis van Verstappen uiteindelijk als beste van de zes inzendingen. De jury hanteert criteria als wetenschappelijk niveau, innovativiteit en praktische toepasbaarheid.

Tips voor webwinkels
Welke factoren dragen eigenlijk bij aan de nuttigheid van reviews?
Mariska Verstappen onderzocht het in haar scriptie "How reviews are reviewed: the impact of readability and social factors on the usefulness of online consumer reviews". Leesbaarheid van een review is van grote waarde voor consumenten. Maar ook sociale factoren spelen een duidelijke rol.

Een van de bevindingen van Verstappens onderzoek is dat consumenten een review met positieve nuttigheid-stemmen als waardevoller ervaren dan een review met negatieve stemmen, zelfs als de inhoud van deze reviews gelijk is. Door een duidelijke structuur en door het toevoegen van status-labels en specifieke filters om reviews op te sorteren, kunnen webwinkels concrete stappen zetten om hun reviews zo optimaal mogelijk weer te geven voor hun klanten.

URL FEB
AACSB EQUIS logos