Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Bedrijven én studenten profiteren van succesvolle Shell business challenge | Careers Company

20 december 2013
Shell Business Challenge | Careers Company

Shell, NAM en de Careers Company aan de Rijksuniversiteit Groningen kozen tijdens de finale op 17 december welke studenten de beste bedrijfsoplossing hadden bedacht in hun zes weken durende business challenge. “Een succesvol evenement v oor alle partijen”, aldus Careers Company directeur Wijnand Aalderink. “De studenten waren zonder uitzondering positief over deze extra ervaring voor hun cv. We gaan dit zeker met Shell herhalen en er is ook vanuit andere organisaties belangstelling voor een business case.”

“Door het organiseren van deze challenge konden we ons als Shell en NAM presenteren als toekomstig werkgever,” zegt Kees Nieuwkamp, finance manager bij NAM in Assen. “Het geeft ons bovendien gelegenheid een stevige basis te creëren voor onze samenwerking met de universiteit.”

“Uit de comfort zone”

Het winnende team met Roderik Jongbloed, Liselle Lobo, Natasja Massink, Cristina Popescu en Ward Wolters had volgens de jury het best onderbouwde projectenportfolio voor Shell opgesteld. “Het was zeker een uitdaging”, vertelt Natasja, Research Master student Global Economics & Management. “We werden als studenten deels uit onze comfort zone gehaald, maar met name daardoor kwamen we in een relatief korte periode veel te weten over onder andere project-evaluatie, de Olie & Gas Industrie en natuurlijk Shell zelf.”

Realistisch vraagstuk

De business challenge is een initiatief van de Careers Company van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) en de Economische en Bedrijfskundige Faculteitsvereniging (EBF). Samen met Shell en NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij) is een realistisch bedrijfsvraagstuk ontwikkeld, waar 25 geselecteerde economie en bedrijfskunde studenten in teams aan werkten. Ze werden gecoacht door Shell professionals en docenten van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (Auke Plantinga, Mark Kramer en Boudewijn de Bruin).

In de afgelopen 6 weken hebben de teams een eigen waarderingsmodel opgesteld voor projecten in de Olie & Gas Industrie. Daarbij moesten niet-technische risico's, zoals bijvoorbeeld politieke en commerciële risico's, worden meegenomen. Dit leverde een zo optimaal mogelijk en onderbouwd projectenportfolio voor Shell op.

Spannende finale

“Het was een spannende finale”, vertelt Wijnand Aalderink. “De studenten presenteerden in een business battle hun resultaten aan de zaal en aan de jury, Kees Nieuwenkamp, Shell senior executive en Gjalt de Jong, FEB associate professor. De jury prees het winnende team om over de overzichtelijkheid en transparantie van de oplossing.” Alle deelnemers kregen een fraai deelnamecertificaat van Shell en daarnaast een ammoniet als aandenken; voor alle studenten van het winnende team was er een iPad.

“Onder de indruk van kwaliteit”

Kees Nieuwenkamp van NAM: “Ik was erg onder de indruk van de kwaliteit van de studenten en van de ideeën en concepten die ze hadden ontwikkeld. Het was inspirerend om te zien met hoeveel energie en gedrevenheid ze samenwerkten en dat ze hiermee in staat waren om uitzonderlijke resultaten te behalen.”

Potentiële werkgever

Student Natasja Massink is erg te spreken over het evenement: “Ik vind het een goed initiatief, voornamelijk omdat projecten zoals deze een brug slaan tussen de 'academische wereld' en het bedrijfsleven. Een ervaring als deze is nuttig omdat het je een beter beeld geeft van een bedrijf alsook van de industrie waarin het bedrijf opereert.”

Natasja beschouwt haar gemotiveerde en divers samengestelde team ook als een pluspunt: “De diversiteit heeft tot heel wat interessante en pittige discussies geleid en heeft er daarnaast ook voor gezorgd dat het vraagstuk vanuit verschillende perspectieven werd benaderd. Daarnaast heeft deze Challenge mij, met name door het kennismaken en samenwerken met diverse Shell medewerkers, een goed beeld gegeven van Shell als potentiële werkgever.”

Meer business challenges gepland

Wijnand Aalderink vult aan: “Vanwege de goede ervaringen gaan we dit zeker met Shell herhalen en er is ook vanuit andere organisaties belangstelling. In dezelfde hoek gaan we opnieuw de Spring School organiseren in mei en we bereiden een Student Consultancy voor waarin studenten zowel binnen als buiten het onderwijs met opdrachten van bedrijven en publieke organisaties aan de slag zullen gaan. Kortom de Careers Company heeft de smaak te pakken en gaat verder aan de slag met dit soort trajecten.”

Noot voor de pers

Voor meer informatie:

• Wijnand Aalderink, Careers Company RUG
  • Chiel Seinen, NAM, Chiel.seinen@shell.com / nam-media@shell.com, Tel. + 31 (0)592 368222
Shell Business Challenge | Careers Company
Laatst gewijzigd:01 februari 2023 11:00