Consumenten besteden vrolijk meer met ‘slimme winkelwagentjes’, aldus professor Koert van Ittersum
Zou u meer of minder besteden als uw winkelwagentje een eigen kassa had? Professor Koert van Ittersum (Marketing en Consumentenwelzijn) onderzocht het effect van directe feedback op het bedrag dat consumenten besteden: klanten met een budget besteden meer en voelen zich daar beter bij, maar klanten die niet op de prijzen letten zijn zuiniger. De bevindingen van het onderzoek van prof. Van Ittersum worden gepubliceerd in het novembernummer van het Journal of Marketing van de American Marketing Association.
‘Dankzij directe feedback over hun uitgaven via “slimme winkelwagentjes” kunnen klanten die op de kleintjes letten meer van hun budget besteden en daar een goed gevoel aan overhouden’, zegt Van Ittersum. ‘Mensen worden hierdoor slimmere consumenten, maar dat betekent niet altijd dat ze minder kopen.’
Uit het onderzoek bleek verder dat als consumenten met een budget precies weten hoeveel ze uitgeven, ze meer geneigd zijn om wat extra uit te geven aan bijvoorbeeld chocolade of luxe koekjes. En terwijl ze gemiddeld bijna 22% meer hadden besteed, verlieten ze de winkel toch met een beter gevoel dan consumenten die deze feedback niet hadden gekregen. De directe feedback zorgde er echter voor dat consumenten die niet op de prijzen letten juist zuiniger waren. Zij besteedden gemiddeld 19% minder en kochten minder nationale merkproducten en meer goedkopere winkelmerken.
Een van de praktische conclusies zou kunnen zijn dat winkels in gebieden waar mensen met lagere inkomens wonen en winkels met een succesvol eigen merk zouden kunnen profiteren van slimme winkelwagentjes.
Meer informatie
Professor Koert van Ittersum
Laatst gewijzigd: | 01 februari 2023 10:44 |
Meer nieuws
-
19 april 2024
Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde
Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...
-
18 april 2024
Ward Romeijnders appointed as Professor of Optimization under Uncertainty
The Faculty of Economics and Business is pleased to announce that Ward Romeijnders has been appointed as Professor of Optimization under Uncertainty. The chair is situated within the Department of Operations.
-
12 april 2024
Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail
Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...