Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

FEB is klaar voor Battle for Talent | Careers Company opent haar deuren

03 september 2013
Van de Grift (EBF) en Aalderink (FEB)

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde maakt werk van de carrière van haar studenten. Op 5 september opent de Careers Company haar deuren. Dit samenwerkingsverband van de faculteitsvereniging EBF en de onderverenigingen MARUG, Risk en VESTING en de faculteit zelf, helpt studenten zich voor te bereiden op een succesvolle toekomst. In dit carrière café kunnen studenten terecht voor loopbaanadvies, trainingen, stages, consultancy opdrachten, career events en aanvullende informatie.

“Het succes van de faculteit hangt mede af van het succes van de studenten”, aldus Wijnand Aalderink, Hoofd Education and Communication Services en directeur van de Careers Company. “De Careers Company is bedoeld om studenten zo succesvol mogelijk de arbeidsmarkt te laten betreden na hun afstuderen.”

Consultancy opdrachten van bedrijven

In het verleden boden de verschillende studieverenigingen en de faculteit apart van elkaar diverse evenementen en ondersteuning aan op het gebied van carrièreontwikkeling. Voor de herkenbaarheid wordt alles nu onder het label van de Careers Company aangeboden. Aalderink: “We zetten onze activiteiten straks gemeenschappelijk in de etalage. Niet alleen alle verschillende activiteiten, maar ook de studenten worden in de etalage gezet. De Careers Company krijgt een netwerkfunctie. Bedrijven kunnen hier bijvoorbeeld terecht voor consultancy opdrachten voor studenten.”

Afstemming met studierooster

Ook student Matthijs van de Grift, kandidaat voorzitter van studievereniging EBF en bestuurslid van de Careers Company benadrukt het belang: “De huidige sombere arbeidsmarkt maakt het steeds belangrijker om je studie goed af te stemmen op de praktijk. Door samen te werken met de faculteit in de Careers Company, lukt het veel beter om de career activiteiten af te stemmen op het studierooster”, zegt hij.

Carrièreontwikkeling goed samen met onderwijs

De Careers Company ondersteunt studenten tijdens hun gehele studie, van studiekiezer tot alumnus. Aalderink: “Het is belangrijk dat studenten een zo goed mogelijke studiekeuze maken. Het helpt als ze zelf een antwoord vinden op de vragen: wat wil ik, wat past bij me en wat heb ik daarvoor nodig. Je moet tijdens de brede bachelors al snel voorsorteren, en dan moet je weten waar je heen wilt. Ook hier kan de Careers Company bij ondersteunen.”

Naar Aalderinks mening is deze focus op arbeidsmarktperspectieven van studenten jarenlang te onderbelicht geweest: “De aandacht voor carrièreontwikkeling kan heel goed samengaan met wetenschappelijk onderwijs van hoog niveau zoals FEB dat kent en ook wil houden.”

Battle for Talent

Aalderink is optimistisch. Hij meent dat de slechte arbeidsmarkt niet van lange duur zal zijn: “De economie trekt vanzelf aan, in combinatie met de vergrijzing komt er een Battle for Talent”. Tegen die tijd heeft de FEB zulke goede relaties opgebouwd met het bedrijfsleven, ook met het MKB in de regio, en haar studenten dusdanig voorbereid op de arbeidsmarkt, dat de FEB alumni deze slag zullen winnen.”

Careers Company

Bij de opening van het FEB-EBF Academisch Jaar worden ook deuren van de Careers Company geopend. Voor  loopbaanadvies, arbeidsmarkttrainingen, stages, consultancy opdrachten en career events kunnen studenten dan terecht op de begane grond van het Duisenberg gebouw, in de hoek van de Plaza tegenover de repro.

Meer informatie: Wijnand Aalderink

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 10:43