Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Veni subsidie voor dr. Leliveld: “Koop dit product en steun een goed doel.” Hoe werken zulke marketingcampagnes?

23 juli 2013
Marijke Leliveld

Marijke Leliveld van de vakgroep Marketing van de Rijksuniversiteit Groningen ontvangt een Veni subsidie, als onderdeel van het Vernieuwingsimpuls programma van NWO, KNAW en de universiteiten. Dat is vandaag door NWO bekend gemaakt. Met de persoonsgebonden Veni subsidie ter waarde van (maximaal) 250.000 euro krijgen pas gepromoveerde, talentvolle onderzoekers de kans om drie jaar onderzoek naar hun keuze uit te voeren.

Dit jaar ontvangen 155 jonge onderzoekers in totaal 38 miljoen euro via een Veni beurs.

► Onderzoek: “Koop dit product en steun een goed doel.” Hoe werken zulke marketingcampagnes?

Sinds de crisis werken goede doelen steeds vaker samen met bedrijven: “koop dit product dan doneert het bedrijf namens jou aan een goed doel”. Dat kan geld zijn, maar ook steeds vaker zijn het materiële donaties, bijvoorbeeld een tetanusvaccinatie voor UNICEF voor elk pak luiers dat je koopt.

Dr.
Marijke Leliveld gaat het verschil onderzoeken tussen marketing campagnes met geldelijke en met materiële donaties. Tegelijkertijd bestudeert zij mogelijk negatieve effecten van dergelijke campagnes. Het is bekend dat mensen een morele balans bijhouden, na iets goeds mogen we weer iets slechts doen en vice versa. De vraag is nu of deze manier van doneren niet een te makkelijke manier is om ‘goed te doen’, waardoor we daarna bijvoorbeeld minder geneigd zijn om andere doelen te steunen, of zelfs gewoon mensen te helpen.

Noot voor de pers:
Voor nadere informatie: dr. Marijke Leliveld, tel. 050-363 3226, e-mail