Veni subsidie voor dr. Leliveld: “Koop dit product en steun een goed doel.” Hoe werken zulke marketingcampagnes?
Marijke Leliveld van de vakgroep Marketing van de Rijksuniversiteit Groningen ontvangt een Veni subsidie, als onderdeel van het Vernieuwingsimpuls programma van NWO, KNAW en de universiteiten. Dat is vandaag door NWO bekend gemaakt. Met de persoonsgebonden Veni subsidie ter waarde van (maximaal) 250.000 euro krijgen pas gepromoveerde, talentvolle onderzoekers de kans om drie jaar onderzoek naar hun keuze uit te voeren.
Dit jaar ontvangen 155 jonge onderzoekers in totaal 38 miljoen euro via een Veni beurs.
► Onderzoek: “Koop dit product en steun een goed doel.” Hoe werken zulke marketingcampagnes?
Sinds de crisis werken goede doelen steeds vaker samen met bedrijven: “koop dit product dan doneert het bedrijf namens jou aan een goed doel”. Dat kan geld zijn, maar ook steeds vaker zijn het materiële donaties, bijvoorbeeld een tetanusvaccinatie voor UNICEF voor elk pak luiers dat je koopt.
Dr.
Marijke Leliveld
gaat het verschil onderzoeken tussen marketing campagnes met geldelijke en met materiële donaties. Tegelijkertijd bestudeert zij mogelijk negatieve effecten van dergelijke campagnes. Het is bekend dat mensen een morele balans bijhouden, na iets goeds mogen we weer iets slechts doen en vice versa. De vraag is nu of deze manier van doneren niet een te makkelijke manier is om ‘goed te doen’, waardoor we daarna bijvoorbeeld minder geneigd zijn om andere doelen te steunen, of zelfs gewoon mensen te helpen.
Noot voor de pers:
Voor nadere informatie: dr. Marijke Leliveld, tel. 050-363 3226, e-mail
m.c.leliveld rug.nl
Laatst gewijzigd: | 01 februari 2023 10:41 |
Meer nieuws
-
15 maart 2024
Tri Tran receives a British Academy/Leverhulme Small Research Grant
Dr Tri Tran, together with Dr Peng Xu from the University of Essex, received the British Academy/Leverhulme Small Research Grant. The grant of € 11,500 will facilitate research visits and data collection for their research project that explores the...
-
14 maart 2024
Bedrijven zeer ongerust over gevolgen vermindering Instroom van Internationale Studenten
Grote bedrijven zijn zeer ongerust over plannen van een aantal politieke partijen in de Tweede Kamer om veel minder Engelstalig onderwijs te geven en het aantal internationale studenten drastisch te verlagen. Dat blijkt uit onderzoek van SEO...
-
12 maart 2024
CEO PwC Nederland Agnes Koops in podcast Leiderschap in Onzekere Tijden Live
Agnes Koops, CEO van PwC Nederland, is op vrijdag 22 maart te gast in de podcast Leiderschap in Onzekere Tijden. De podcast wordt live met publiek opgenomen bij de Rijksuniversiteit Groningen. Koops komt uit Groningen en is na 130 jaar de eerste...