Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

“Size does matter,” zegt Koert van Ittersum, nieuwe hoogleraar Marketing en Consumenten Welzijn

10 juni 2013
Koert van Ittersum
Koert van Ittersum

Size does matter, aldus aankomend hoogleraar Marketing en Consumenten Welzijn (Marketing and Consumer Well-Being) Koert van Ittersum. Per 15 juni 2013 wordt hij hoogleraar binnen de vakgroep Marketing bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel is hij associate professor aan het Georgia Institute of Technology in Atlanta, VS. Daar heeft hij onder meer verrassende ontdekkingen gedaan over de invloed van de grootte van servies op consumptiegedrag.

De leerstoel is ingesteld om te komen tot een beter begrip van hoe marketing duurzaam en/of gezond gedrag van consumenten kan beïnvloeden en welk effect dit heeft op het welzijn van consumenten. De expertise van Van Ittersum sluit hier perfect bij aan. Hij is gespecialiseerd in onderzoek naar het verbeteren van consumenten welzijn en het succesvol introduceren van nieuwe producten die daar aan bij kunnen dragen.

Opscheppen

Van Ittersum onderzoekt welke factoren leiden tot overconsumptie van frisdranken, voedsel, alcohol en medicijnen en waarom mensen geneigd zijn meer geld uit te geven dan ze eigenlijk hebben. Op basis van dit onderzoek formuleert hij marketingstrategiën die moeten leiden tot win-win oplossingen voor bedrijven én consumenten.

Neem bijvoorbeeld de all-you-can-eat restauranten. Klanten scheppen vaak veel meer op hun bord, dan ze kunnen op eten. Het restant belandt in de prullebak. Niet duurzaam en een verliespost voor de restauranthouder. Echter, geef de klanten kleinere borden en opscheplepels en ze scheppen minder op, zo ontdekte van Ittersum. Beter voor de lijn van de consument én beter voor de portemonnee van de cateraar.

Maatschappelijk relevant onderzoek

Voor Van Ittersum is de maatschappelijke relevantie van wetenschap erg belangrijk, en daarom is hij zich gaan specialiseren in onderzoek naar de relatie tussen consumptiegedrag en obesitas. Onderzoek dat bijzonder goed past binnen de speerpunten Healthy Aging en Sustainable Society van de RUG. Hij is dan ook zeer verheugd over zijn aanstaande benoeming: “We wilden met ons gezin terugkeren naar Nederland en Groningen stond boven aan mijn verlanglijstje. Ik had in het verleden zeer positieve ervaringen gehad met de universiteit en Groningen is een leuke stad. Ik ken de mensen van de vakgroep, de sfeer is goed en de faculteit beschikt over een uitstekende onderzoeksinfrastructuur.”

In Groningen gaat hij zijn huidige onderzoek voortzetten en vooral de richting Consumenten Welzijn verder uitbreiden. Na 13 jaar in de VS zal het wel even wennen zijn in Nederland, niet alleen privé, maar ook professioneel. Er zijn significante culturele verschillen waarbij hij rekening moet houden bij de uitkomsten en toepasbaarheid van zijn onderzoek. Een mooie uitdaging, aldus Van Ittersum. Maar, zo meent hij, in de kern zijn de mechanismes hetzelfde.

Over Koert van Ittersum

Koert van Ittersum (Leiderdorp, 1972) studeerde Bedrijfskunde aan de Internationale Hogeschool   Larenstein te Deventer (bachelor) en de Universiteit Wageningen (master, cum laude). Hij promoveerde in 2001 in Wageningen op het proefschrift The Role of Region of Origin in Consumer Decision-Making and Choice . Daarna heeft hij gewerkt als postdoc aan de Universiteit van Illinois in Urbana-Champaign, VS. Van 2003 tot 2010 was hij Assistant Professor of Marketing aan het Georgia Institute of Technology in Atlanta, VS en sinds 2010 associate professor aan deze universiteit.

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 10:37
View this page in: English

Meer nieuws

  • 19 april 2024

    Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde

    Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...

  • 18 april 2024

    Ward Romeijnders appointed as Professor of Optimization under Uncertainty

    The Faculty of Economics and Business is pleased to announce that Ward Romeijnders has been appointed as Professor of Optimization under Uncertainty. The chair is situated within the Department of Operations.

  • 12 april 2024

    Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail

    Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...