Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

“Vrouwen aan de top anders beoordeeld dan topmannen” aldus gasthoogleraar economie en bedrijfskunde Victoria Brescoll

06 juni 2013
Brescoll

Een topman die boos is krijgt respect, terwijl een boze vrouw als onprofessioneel wordt gezien, stelt professor Victoria Brescoll van de Yale School of Management in haar onderzoek vast. Zij is per 1 juni benoemd op de Jantina Tammes leerstoel aan de Faculteit voor Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij stelt onder andere dat gender stereotypes nog steeds van grote invloed zijn op de kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt.

Tijdens haar gasthoogleraarschap in Groningen zal Victoria Brescoll samenwerken met de onderzoekers dr. Floor Rink, prof. Janka Stoker en prof. Michelle Ryan van de FEB. Bijzonder aan het onderzoek van Brescoll is haar aandacht voor vrouwen die al een leiderschapspositie hebben.

Obstakels op de werkvloer

Terwijl minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker kort geleden vrouwen nog verweet niet genoeg gericht te zijn op hun carrière, blijkt het voor de vrouwen die hard aan de weg proberen te timmeren allerminst vanzelf te gaan. Onderzoekers, zoals
Professor Victoria Brescoll , laten zien dat vrouwen nog steeds met veel obstakels te maken krijgen op de werkvloer. Professor Brescoll is benoemd op de Jantina Tammes Leerstoel zodat zij over dit onderwerp met Groningse collega’s in discussie kan gaan.

‘Onprofessioneel’

Professor Brescoll richt zich vooral op de manier waarop mannelijk en vrouwelijk gedrag wordt beoordeeld in arbeidsomstandigheden. Ze liet in haar onderzoek al zien dat wanneer mannen boos worden dit beloond wordt met respect, terwijl een boze vrouw wordt veroordeeld als onprofessioneel. Brescoll toont daarmee aan dat gender stereotypes nog steeds van grote invloed zijn op de kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt.

Onderzoek in Groningen

Vanaf 1 juni bekleedt Professor Brescoll de Jantina Tammes leerstoel aan de Faculteit voor Economie en Bedrijfskunde. Deze aanstelling geeft haar de mogelijkheid om met collega’s van deze faculteit onderzoek te doen. “Wat het onderzoek van Brescoll bijzonder maakt is haar aandacht voor vrouwen die een leiderschapspositie hebben weten te bereiken,” laat Dr. Floor Rink van de Faculteit van Economie en Bedrijfskunde weten. “De meeste onderzoekers die zich met genderproblematiek op de arbeidsmarkt bezighouden richten zich alleen op problemen die vrouwen tegengekomen wanneer ze proberen omhoog te klimmen op de carrièreladder. Dat is ook het gebied waar wij, Professor Michelle Ryan, Professor Janka Stoker en ikzelf op focussen. Professor Brescoll gaat dus een stap verder.”

En juist aandacht voor beide fasen is belangrijk volgens Rink: “Zo kunnen sommige gedragsstrategieën die vrouwen helpen om een leidinggevende positie te bemachtigen een backlash veroorzaken wanneer zij een dergelijke positie eenmaal bekleden. Het bezoek van Professor Brescoll aan onze faculteit geeft ons de kans om kennis uit te wisselen en samen nieuwe strategieën te ontwikkelen die in beide fasen kunnen worden ingezet.”

Brescoll laat het echter niet bij het noemen van de obstakels. Ze gaat ook in op de strategieën die vrouwen kunnen gebruiken om op leidinggevende posities te komen en zich daar staande te houden.

Over Victoria Brescoll

Professor Brescoll heeft een master en PhD in de sociale psychologie van de Yale University. Haar onderzoek is veelvuldig gepubliceerd in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften, maar ook daarbuiten in kranten als the New York Times en de Wall Street Journal. In 2004 deed ze onderzoek voor Senator Hillary Rodham Clinton.

Jantina Tammes en de Jantina Tammes leerstoel

In 1871 werd voor het eerst in Nederland een vrouw toegelaten tot de universiteit, namelijk Aletta Jacobs. In 1907 stelde de Rijksuniversiteit Groningen ook de eerste vrouwelijke lector aan in de persoon van Dr. Marie Loke en daarna was het slechts een kwestie van tijd voor de eerst vrouwelijke professor zou worden aangesteld. Het was inderdaad slechts vier jaar later, in 1911, toen Dr. Jantina Tammes (1871-1947) de eerste vrouw in Nederland werd met een nominatie voor een professoraat. Het duurde tot 1919 voordat ze ook daadwerkelijk werd aangesteld als professor. Professor Tammes werd beroemd om haar biologisch onderzoek. Haar focus lag bij de genetica en botanie.

Victoria Brescoll is de 10e Jantina Tammes Professor aan de Rijksuniversiteit Groningen (Faculteit Economie en Bedrijfskunde). De Jantina Tammes Leerstoel is opgericht om het mogelijk te maken voor gastdocenten om hier samen met collega’s onderzoek te doen naar kwesties binnen gender studies. Elke Jantina Tammes Professor geeft een semester college en daarnaast een publiekslezing.

Meer informatie

Voor meer informatie, neem contact op met dr. Floor Rink of prof.dr. Janka Stoker

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 10:35