Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Aard Groen hoogleraar Entrepreneurship & Valorisation

03 januari 2013
Aard Groen

Prof. dr. Aard Groen is aangesteld als professor of Entrepreneurship and Valorisation aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Deze aanstelling betreft een dubbelpositie met een vergelijkbare leerstoel aan de Universiteit van Twente. Deze leerstoel draagt bij aan de samenwerking tussen de noordelijke en oostelijke universiteiten in Nederland, zoals Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Twente, Radboud Universiteit Nijmegen en Wageningen University.

De leerstoel Entrepreneurship and Valorisation is gepositioneerd binnen de vakgroep Innovation Management & Strategy aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap (CVO)

De belangrijkste verantwoordelijkheid van professor Groen is om een leidende rol te vervullen in het "Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap Groningen (CVO)" , en financiering te verwerven die complementair is aan de activiteiten van het CVO. Andere verantwoordelijkheden omvatten onderzoek, onderwijs en actieve ondersteuning van het ondernemerschap in het bedrijfsleven.
Professor Groen heeft in 1993 zijn doctoraat verkregen aan de voormalige Faculteit Management & Organisatie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2001 is hij oprichter en wetenschappelijk directeur van NIKOS , het Nederlandse instituut voor Knowledge Intensive Entrepreneurship aan de Universiteit Twente, en sinds 2007 is hij tevens hoogleraar Innovatief Ondernemerschap aan ditzelfde instituut.

Kennisintensief ondernemerschap

De onderzoeksbelangen van professor Aard Groen zijn gericht op kennisintensief ondernemerschap binnen netwerken. Derhalve is hij ontwerper en leider van Venture Lab Twente , een ambitieuze organisatie die snelgroeiende high-tech bedrijven ondersteuning biedt. Groen is ook één van de ontwerpers van "Competenties voor Innovatie ', een project dat actief meewerkt binnen productiebedrijven met als doel de versterking van innovatiecompetenties binnen deze industrie. Beide onderzoeksactiviteiten zullen in Groningen verder worden ontwikkeld bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, energie, water en andere kennisintensieve ondernemingen. Dit onderzoek zal worden ingebed in het Innovatie en Organisatie onderzoeksprogramma van de onderzoeksschool SOM aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

Tevens is Aard Groen redacteur van Technovation , het International Journal of Technological Innovation, Entrepreneurship en Technology Management.

Professor Groen

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 10:19