Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademieStudieondersteuningProfielwerkstukGammasteunpuntOnderwerpenEconomie

Sportsponsoring

Je PWS over sportsponsoring?
Je PWS over sportsponsoring?

Met grote sportevenementen als de Olympische Spelen en het WK voetbal ontkom je bijna niet aan Sportsponsoring.

Essent gebruikt Sven Kramer als uithangbord van het bedrijf en Heineken zet op de Olympische Spelen altijd weer een Holland Heineken House neer. Ook de NS heeft zich verbonden aan de Olympische Spelen. De wereld voetbalbond FIFA heeft partners die hun naam mogen verbinden aan het WK. Ditzelfde geldt voor de Nederlandse voetbalbond KNVB. Ook zij hebben veel sponsors die hun naam aan het Nederlands elftal mogen verbinden.

Heb jij interesse in economie en sport? Dan is het onderwerp sportsponsoring ideaal voor jou om een PWS over te schrijven.

Geschiedenis

De geschiedenis van de sportsponsoring gaat terug tot de tijd van de Grieken en de Romeinen. Rijke mensen steunden atleten en gladiatoren om zo populair te worden bij het publiek. Meer professionele sportsponsoring zien we voor het eerst aan het einde van de 19e eeuw. Engeland kende toen al door het bedrijfsleven betaald voetbal en de Nederlandse Jaap Eden verdiende een behoorlijk jaarsalaris met wielrennen.

De echte doorbraak van sportsponsoring in Europa kwam pas in 1950. Sportmerken, dagbladen en automerken begonnen met sponsoren en vanaf de jaren 70 raakte sportsponsoring in een stroomversnelling toen ook extra-sportieve merken (merken die niets met sport van doen hebben) sport als communicatiemiddel ontdekten. Het is misschien leuk om je PWS met een dergelijke terugblik te beginnen.

Wat is sportsponsoring

Sponsoring is een zakelijke overeenkomst tussen twee partijen. De sponsor levert geld, goederen, diensten of knowhow aan een atleet, sportteam of evenement. De sponsor verwacht hiervoor een tegenprestatie, bijvoorbeeld de vermelding van de naam van de sponsor. Beschrijf in je PWS wat sportsponsoring precies is. Ga ook in op de verschillende manieren van sponsoren van een atleet,team of evenement. Vergeet niet in te gaan op de tegenprestatie, die geleverd moet worden door de gesponsorde!

Risico’s sportsponsoring

Sportsponsoring brengt ook risico’s mee voor de sponsor. Het kan gebeuren dat de gesponsorde atleet geblesseerd raakt of zich niet plaatst voor een groot toernooi. De naam van de sponsor zal dan niet getoond worden. Het kan ook zijn dat de sporter of sportploeg betrokken raakt bij schandalen. Denk aan de Tiger Woods affaire en dopinggebruik in het wielrennen. Voor de sponsor kan dit veel schade veroorzaken. Breng ook deze kant van sportsponsoring in kaart en bespreek de risico’s in je PWS.

Maak je eigen sponsoranalyse

Na je literatuuronderzoek, kun je de opgedane kennis ook toepassen door een sponsoranalyse uit te voeren. Zoek hiervoor een bedrijf, sporter, team of evenement dat een sponsorcontract heeft gesloten en waar jij affiniteit mee hebt.

Analyseer vervolgens de keuze van dit bedrijf voor het sponsoren van de atleet, het team of evenement. Denk daarbij ook aan de eventuele nadelen, die deze keuze met zich mee kan brengen. Kun je de doelstellingen van het bedrijf tav de sponsorovereenkomst formuleren? Bekijk dan hoe de sponsoring in de praktijk verloopt; de promotievorm, de tegenprestatie van de sporters en hoe het in de media wordt opgepikt. Sta daarna stil bij de prestaties van de gesponsorde en hoe deze van invloed kunnen zijn op het bedrijf. Zo analyseer je alle aspecten van de sponsorovereenkomst.

Beargumenteer tot slot of dit sponsorcontract, zowel het voor bedrijf als voor de gesponsorde, een juiste keus was en hoe succesvol deze voor het bedrijf is geweest.

Een ander idee voor onderzoek is twee clubs met elkaar vergelijken. Kijk bijvoorbeeld naar een amateur voetbalclub en een professionele voetbalclub. Qua sponsoring zitten daar waarschijnlijk heel grote verschillen. Hoe komen zij aan hun sponsorgeld? Wat doen ze met dit geld? Hoe belangrijk is dit sponsorgeld voor de clubs? Door antwoord te geven op onder andere deze vragen kan je een mooie vergelijking maken.

Vind je dit een leuk onderwerp?

Dan is een studie op het gebied van economie, bedrijf en omgeving misschien iets voor jou!

Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Stuur dan een mail naar gammasteunpunt@rug.nl!

Laatst gewijzigd:22 november 2017 16:43