Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie Scholieren Webklassen

Griekse en Latijnse taal en cultuur

De invloeden de Klassieke Oudheid, de tijd van de Grieken en Romeinen, zie je nog altijd terug in de hedendaagse maatschappij. Doordat jij als beheerser van het Grieks en Latijn in staat bent teksten uit deze tijd te begrijpen en vertalen, vorm jij als het ware de schakel tussen het verleden en het heden. Tijdens de opleiding Griekse en Latijnse Taal en Cultuur bestudeer je naast de klassieke talen ook de wisselwerking tussen taal, literatuur, politiek, maatschappij en antieke denkkaders.

Griekse en Latijnse taal & cultuur

Webklas

Deze webklas is een goede afspiegeling van de opleiding: zowel aan de hand van Griekse als Latijnse literatuur onderzoek je hoe er tegen het heldendom werd aangekeken. Zo kijk je naar de held in het vroeg-Griekse epos van Homerus en denk je na over hoe schoon de ‘schone schijn’ van het heldendom eigenlijk was. Hierbij bestudeer je de held in archeologische vondsten en ga je na wat de verhouding is van deze materiële resten tot wat er in de literatuur gevonden wordt. Door Latijnse literatuur te bestuderen, breng je in kaart hoe Vergilius in zijn Aeneis een nieuwe held creëert voor de Romeinen. Daarnaast ontdek je hoe de Romeinen naar hun keizer Augustus, de ‘verhevene’, keken en hem zijn speciale positie gaven als eerste keizer van het Romeinse rijk.

Meer informatie over het programma, de toelatingseisen en baanperspectieven? Breng een bezoekje aan de website van de opleiding!

Inschrijving gesloten

De inschrijving voor de voorjaarsronde van de webklassen is gesloten.

Heb je vragen over de webklas? Bekijk dan de veelgestelde vragen of stuur een e-mail naar webklassen rug.nl.

Laatst gewijzigd:11 maart 2024 10:56