Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Lespakket 'Lezen en schrijven in de Middeleeuwen'

Voor leerlingen uit 3 vwo

Wil jij jouw leerlingen laten kennismaken met paleografie en het onderwerp lezen en schrijven in de Middeleeuwen? Vraag nu de gratis lessenserie ‘Lezen en schrijven in de Middeleeuwen’ aan, waarin leerlingen in de huid kruipen van een paleograaf.

Deze gratis lessenserie is ontwikkeld door masterstudente Tessa de Vries in samenwerking met de Scholierenacademie, het Museum voor Religieuze Kunst in Uden en het onderzoeksproject Cities of Readers: Religious Literacies in the Long Fifteenth Century (Rijksuniversiteit Groningen), dat onderzoek doe naar de religieuze leescultuur van leken in de lange vijftiende eeuw (1400 – 1550). Het is bedoeld voor leerlingen uit 3 vwo. Leerlingen gaan in deze reeks aan de slag met lezen en schrijven in de Middeleeuwen (hoe is het om iemand te zijn uit de Late Middeleeuwen?) en ze gaan het werk uitvoeren van een wetenschapper die onderzoek doet naar middeleeuwse handschriften. Praktische informatie...

Afbeeldingen voor bij de docentenhandleiding

In de docentenhandleiding staan een aantal afbeeldingen, die nodig zijn voor de uitleg. We hebben deze afbeeldingen gebundeld als PDF, die u gemakkelijk kunt printen of op een digibord kunt laten zien.

Lezen en schrijven in de middeleeuwen

Wat leren de leerlingen?

Tijdens de lessenserie wordt er ingezoomd op het leven van middeleeuwse burgers, in dit lespakket bedoelen we daarmee mensen die in de Middeleeuwen in steden woonden. De leerlingen hebben bij het vak geschiedenis de afgelopen jaren al aardig wat kennis opgedaan van de Late Middeleeuwen. De Late Middeleeuwen is de periode van ongeveer 1300 – 1500 en valt onder het tijdvak Steden en Staten. Omdat de leerlingen hier al bekend mee zijn, hebben ze voor zichzelf al een beeld gevormd van de Late Middeleeuwen, wellicht zonder dat ze zich er echt bewust van zijn.

Het doel van deze lessenserie is om de vooroordelen die de leerlingen wellicht gevormd hebben over de Late Middeleeuwen te ontkrachten. Daarnaast maken de leerlingen kennis met het wetenschappelijke vak van de paleografie (het lezen van oud schrift).

• Wat? Lespakket over paleografie en lezen & schrijven in de Middeleeuwen
  • Voor wie? Leerlingen uit 3 vwo