Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademieKinderuniversiteit
Header image Wetenschapper in de klas

Onderzoekend leren

Datum:29 mei 2017
Cyclus onderzoekend leren
Cyclus onderzoekend leren

Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig. Hoe wordt deze nieuwsgierigheid nu omgezet naar een onderzoekje? Allereerst kan er gebruik gemaakt worden van het vragenmachientje om te komen tot een goede onderzoeksvraag, maar er kan zich natuurlijk ook een probleem voordoen waar een oplossing voor gevonden moet worden. Hoe gaat het nu verder?

Het wetenschapsknooppunt heeft een stappenplan opgezet dat leerlingen kan helpen bij het onderzoekend leren.  Op de afbeelding hieronder staan alle stappen schematisch weergegeven. Allereerst wordt er een vraag geïntroduceerd. Bijvoorbeeld; Heeft de kleur van het water invloed op de kleur van de bloem? De volgende stap is het verkennen. In informatieboekjes en op internet kan worden gezocht naar informatie over het onderwerp. Vervolgens wordt er een onderzoek opgezet. Hoe kan dit het beste onderzocht worden? Een manier om dit te onderzoeken is om de steel van een (witte) bloem te splitsen en voor met de ene helft in helder kraanwater te zetten, en met de andere helft in een glas met vijf druppels kleurenstof. De volgende stap is om op jacht te gaan naar goede bloemen, vaasjes en kleurstof om het onderzoek zo goed mogelijk uit te voeren.

Op basis van de resultaten van het onderzoek  kunnen conclusies getrokken worden. Verandert de bloem van kleur? Is de hele bloem veranderd of alleen een gedeelte? Wanneer de conclusie is getrokken kunnen de resultaten worden gepresenteerd aan de klas. Eventueel kan er zelfs nog een verdieping plaatsvinden. Hoe denk je dat het komt dat het experiment dit resultaat heeft? Zou je het ook kunnen doen met donkere bloemen? Kun je zo je eigen bloem ontwerpen? Met de verdieping zou dan op zichzelf weer een nieuw onderzoek gestart kunnen worden.

Onderzoekend leren helpt leerlingen om al vanaf jongs af aan gebruik te maken van de empirische cyclus die ook wordt gebruikt in de wetenschap. Een ander goed voorbeeld van een onderzoek aan de hand van onderzoekend leren is te vinden in dit filmpje

Handige link:

SLO wetenschap en technologie: http://wetenschapentechnologie.slo.nl/