Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademie
Header image Blog: Dit is wetenschap

De pest aan pesten

Datum:19 april 2016
Pesten is een groepsprobleem
Pesten is een groepsprobleem

Ga eens naast een zo’n 20 andere mensen staan. De kans is groot dat drie van jullie ooit gepest zijn. Dat zijn namelijk de cijfers in Nederland: per klas worden drie leerlingen gepest. Maar beter gezegd, dat wáren de cijfers!

Kinderen die met buikpijn naar school gaan en nog meer opzien dan normaal tegen de maandag: als het aan socioloog René Veenstra ligt is dat verleden tijd. Hij doet onderzoekt naar pesten. Ook is hij in Nederland begonnen met het programma KiVa, een programma om er samen een fijne school van te maken. Als er een pestprobleem is, moet leerlingen het samen proberen op te lossen. Pesten is namelijk niet het probleem van de pester en het slachtoffer, maar een groepsprobleem. Je hebt ook meelopers, aanmoedigers, verdedigers en buitenstaanders. De groep creëert het probleem, dus moet de groep het probleem ook oplossen. En dat werkt!

Staatssecretaris van onderwijs Sander Dekker is onder de indruk van de evidence based manier van Veenstra’s onderzoek. ‘Het laat zien dat een meer experimentele benadering van onderwijskundige methodes goed mogelijk is en belangwekkende resultaten oplevert.’ René Veenstra zelf is nog niet klaar: pas als alle leerlingen in Nederland een fijne schooltijd hebben, is hij tevreden.

Bekijk ook de website van René Veenstra. Daarop staan ook vele krantenartikelen waarin hij werd genoemd.

Vandaag is de dag van het pesten (of eigenlijk: tégen het pesten). Daarom verschijnt dit blogje op dinsdag, in plaats van op donderdag.

 

Reacties

Reacties laden...