Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademie
Header image Blog: Dit is wetenschap

Een emmer water voor het goede doel

Datum:05 mei 2016
ALS Ice bucket challenge
ALS Ice bucket challenge

De kans is groot dat je genomineerd bent geweest of het misschien zelfs wel hebt gedaan: een bak ijskoud water over jezelf gooien voor de stichting ALS. Zo niet, dan heb je zeker wel gehoord van de Ice Bucket Challenge en de talloze filmpjes gezien van (on)bekenden die staan de bibberen voor de camera. Maar waarom deden mensen wereldwijd zo massaal mee aan deze actie?

Geefgedrag aan goede doelen is het expertisegebied van RUG-onderzoeker Adriaan Soetevent. Hij deed onderzoek in Nederlandse kerken naar de bedragsverschillen tussen anonieme en openbare donaties. Zo wilde hij testen of groepsdruk van invloed is op het liefdadigheidsgedrag van mensen. Door middel van open en dichte collectezakken ontdekte hij dat de bedragen die gezien konden worden door anderen hoger uitvielen dan de ‘anonieme’ bedragen. Dit betekent dat sociale prikkels inderdaad een rol spelen bij het steunen van goede doelen.

De uitkomsten van het onderzoek van Soetevent werden door Tim Harford, journalist van de Financial Times, gekoppeld aan de Ice Bucket Challenge. Hierbij dienden de sociale media als platform om openlijk je vrienden te ‘nomineren om een donatie te doen. Harford noemde de Challenge een ‘besmettelijke plaag inclusief vernederingsaspect en daardoor een geniale manier van fondsenwerving’. Mensen deden mee omdat ze er onderling lol om hadden. Er  was sprake van een gedeelde online ervaring. Groepsdruk blijkt dus een fantastisch middel om donaties te laten stijgen.

Betekent dit nu het einde van de deur-tot-deur-collectanten en fondsenwervers in de winkelstraat en het begin van sociale-media-campagnes? Nee, want deur-tot-deurcollectes zijn ook een manier om aan de collectant en aan jezelf te laten zien dat je begaan bent met de samenleving: tweederde van de mensen die deur voor een collectant opent, geeft iets. Bovendien is in veel gevallen de collectant een vrijwilliger van de organisatie die in het gesprek iets kan vertellen over de missie. Sociale-media-campagnes kunnen daarentegen  enorm willekeurig zijn. De Ice Bucket Challenge had inhoudelijk niets met ALS te maken, en de kans dat deelnemers een bewuste keuze maakten voor dit goede doel is klein. We zijn dus nog niet van fondsenwervers af!

Reacties

Reacties laden...