Onderwijs Promotietrajecten Programma Promotieonderwijs Introductie

Zeven vragen over promotiestudenten

Waarom heeft de RUG het Programma Promotieonderwijs opgezet?

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) opgesteld voor een experiment met promotieonderwijs, of te wel promoveren met een beurs. Deelname aan dit experiment maakt extra promotieplaatsen mogelijk. Hierdoor krijgen meer talentvolle studenten de mogelijkheid door te stromen naar een promotieplaats. Meer promoties betekent een extra impuls voor wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast beoogt de RUG met dit programma de aansluiting te bevorderen tussen de masterfase en het promotietraject.

Wat is het verschil met promovendi met een aanstelling?

Promovendi met een aanstelling zijn over het algemeen vier jaar lang in dienst van de RUG. Ze solliciteren vrijwel altijd op bestaande onderzoeksplannen. Ook geven ze onderwijs. Promotiestudenten zijn niet in dienst van de universiteit, zij zijn student en krijgen vier jaar lang een beurs. Ze schrijven hun eigen onderzoeksplan, vanuit hun wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Ze hoeven geen onderwijs te geven, maar mogen dat wel in het kader van hun opleiding.

Speciaal voor de promotiestudenten is een leerlijn ontwikkeld, die ‘Career Perspectives’ heet. Die bereidt hun beter voor op een carrière na de promotie, binnen of buiten de wetenschap.

In het buitenland zijn promotiestudenten heel normaal. De RUG had er al ervaring mee, maar werd aanvankelijk door de rechter teruggefloten, omdat er sprake zou zijn van een werkrelatie tussen universiteit en promotiestudenten. De RUG was het daar niet mee eens. In hoger beroep kreeg de RUG gelijk. Dat gaf de Minister ruimte voor dit experiment.

Hoe kom je in aanmerking voor deze promotieplaatsen?

De faculteiten zoeken onder hun eigen talentvolle research masterstudenten naar kandidaten. Hun onderzoeksplan wordt beoordeeld door hun (mogelijke) toekomstige begeleiders en de Graduate School. De lat ligt hoog: aan het onderzoek worden hoge eisen gesteld.

Daarnaast geeft de RUG ook talent ‘van buiten’ een kans. Studenten van andere universiteiten mogen ook voorstellen indienen. Als ze geselecteerd worden, lopen ze eerst een korte stage bij de faculteit waar ze willen promoveren. In die tijd kunnen ze hun mogelijke begeleiders leren kennen en hun onderzoeksvoorstel schrijven. De eigen research masterstudenten en de andere studenten worden in één competitie beoordeeld op de kwaliteit van hun CV en hun onderzoeksvoorstel.

Hoeveel promotiestudenten kunnen meedoen?

De Minister heeft ruimte gegeven voor 2000 plaatsen. De RUG heeft daarvan in eerste instantie 850 plekken voor haar rekening genomen, voor studenten uit binnen- en buitenland. Het programma is zo succesvol dat drie jaar na de start de 850 plaatsen allemaal gevuld waren. De Minister heeft nu toestemming gegeven om 650 extra plaatsen te vullen, zodat het totaal op 1500 plaatsen komt.

Hoe hoog is de beurs?

Promotiestudenten krijgen een beurs van ongeveer €1.900 per maand, waarbij belasting en sociale premies al zijn ingehouden. Dit bedrag wordt ieder jaar geïndexeerd. Promotiestudenten bouwen geen pensioenpremie op. Bestaande cao-afspraken voor werknemers gelden ook niet, omdat het om studenten gaat. Zo krijgen promotiestudenten geen eindejaarsuitkering en vakantiegeld. Maar ze hebben wel dezelfde sociale zekerheid als alle andere promovendi.

Krijgen de promotiestudenten goede onderzoeksfaciliteiten?

Om goed onderzoek te kunnen doen is het noodzakelijk dat de Graduate Schools goede onderzoeksfaciliteiten bieden. Hierbij moet je denken aan een goede studieplek, apparatuur, onkostenvergoeding voor reizen en congresbezoek, opleidingsbudget, etc. De Graduate Schools ondersteunen de promotiestudenten om hun promotieonderzoek optimaal uit te voeren.

Als het experiment stopt, wat betekent dat dan voor je promotie?

De RUG verwacht zeker niet dat het experiment zal stoppen, integendeel. De universiteit heeft al veel ervaring opgedaan met promotiestudenten en heeft daarom het volste vertrouwen dat het goed komt. Onlangs heeft de Minister de RUG toestemming gegeven om 650 extra plaatsen te vullen, naast de 850 die in 2016 al toegekend waren. In 2021 wordt het experiment uitgebreid geëvalueerd.

Mocht het experiment in het uiterste geval niet worden voortgezet, dan garandeert de RUG dat promotiestudenten hun promotie onder dezelfde voorwaarden kunnen afmaken.

Laatst gewijzigd:30 juni 2021 13:23