Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Online onderwijs voor medewerkers Tools

Blackboard Collaborate: Starten met online college geven

In alle gevallen adviseren wij u om voorafgaand aan het college te oefenen (bijvoorbeeld met collega’s), voordat u een online college start. Het is belangrijk vooraf om na te lopen hoe u een powerpoint kunt delen, kunt reageren op berichten en hoe u uw camera en microfoon gebruikt. Dit kost meestal 10-30 minuten, afhankelijk van uw eigen digitale vaardigheden. Door te oefenen, zult u zich beter voorbereid voelen op de werkelijke online sessie.

Voor u start

Online college geven in Blackboard Collaborate vereist goede structurering. Een aantal basistips die we u willen bieden (zie ook Harvard University - Best Practices):

  1. Bepaal en benoem duidelijk de basisregels aan het begin van uw online sessie: wie mag wanneer spreken? Hoe kunnen studenten u kenbaar maken dat ze vragen hebben? Wanneer gaat u de vragen van studenten beantwoorden? Duidelijke basisregels zijn zeer bevorderlijk voor een kwalitatief goede sessie. Bedenk goed dat dit voor zowel u als uw studenten een nieuwe situatie is. Daarom is het belangrijk hier voldoende aandacht aan te besteden.
  2. Bedenk van tevoren wat uw prioriteit heeft: wat zijn de belangrijkste zaken die u wilt bereiken tijdens de sessie? Wat is wellicht minder belangrijk of heeft minder prioriteit? Het maken van keuzes, en deze aan uw studenten communiceren, helpt de voortgang van de online sessie en voorkomt verwarring tijdens de sessie.
  3. Gebruik de mogelijkheden binnen Collaborate wanneer relevant zoals presenteren van uw scherm of powerpoint, peilingen, het opnemen van uw sessie, het werken in subgroepen, etc. Bereid presentaties en groepen van tevoren voor.
  4. Neem uw sessie op voor studenten die niet kunnen kijken (of wellicht technische problemen hebben).
  5. Zet de geluidsnotificaties in Collaborate uit. Deze zullen u storen tijdens de sessie, aangezien u een melding krijg wanneer een student te laat de sessie binnenkomt of iets typt in de chatbox.
  6. Neem uw sessie op (en informeer de studenten hierover). U kunt altijd later besluiten hoe en of u deze wilt gebruiken, maar u kunt maar één keer opnemen.
  7. Benadruk bij uw studenten dat ze vroegtijdig inloggen (bij voorkeur niet later dan 10 minuten voor aanvang).
  8. Probeer te vermijden dat u de gehele sessie door alleen aan het woord bent. Het medium is anders dan in de normale collegezaal en het kan voor studenten zwaar zijn om lange tijd online naar een verhaal te luisteren. Probeer uw verhaal af te wisselen met vragen of discussiepunten.

Voor instructie over hoe u breakout groups kunt starten, kunt u de onderstaande video bekijken.

Studenten doen eigen groepswerk (<10)

  1. Wanneer u Collaborate start kunt u van tevoren subgroepen (break-out sessies) aanmaken. Raadpleeg de snelstartgids hiervoor.
  2. Ook in kleine groepen is het belangrijk basisregels rondom communicatie af te spreken.
  3. Wanneer u studenten in kleinere subgroepen hebt verdeeld, kunt u iedere groep apart bezoeken om mee te luisteren.
  4. Haal studenten weer bijeen wanneer u hen allemaal tegelijk wilt toespreken, of studenten terug wilt laten rapporteren.

Kleine groepen (<30)

  1. Wanneer u Collaborate start kunt u van tevoren subgroepen (break-out sessies) aanmaken. Raadpleeg de snelstartgids hiervoor.
  2. Ook in kleine groepen is het belangrijk basisregels rondom communicatie af te spreken.
  3. Bouw momenten in wanneer studenten hun ‘hand kunnen opsteken’. Bij een kleine groep kunt u ook overwegen studenten toe te staan tijdens uw verhaal hun hand op te steken.
  4. Bouw momenten in voor groepsdiscussies en modereer dan wie wanneer spreekt. Wanneer verschillende studenten hun hand opsteken, kunt u ook één student het woord geven en de handen van de anderen weer ‘naar beneden’ doen.

Grote groepen (>30-250)

  1. Bij grote groepen is het erg fijn wanneer u een collega kunt vinden die u helpt uw sessie te modereren en vragen van studenten te verzamelen door de chat in de gaten te houden.
  2. Wees zeer duidelijk over de communicatieregels: Geen microfoon aan wanneer hier geen toestemming voor is gegeven; Geen webcam gebruiken (het is in grotere groepen sowieso aan te raden deze optie uit te zetten wanneer u de sessie in Nestor aanmaakt; Wees duidelijk wanneer u studenten aan het woord laat en wanneer u hun vragen beantwoordt.
  3. Overweeg om studenten discussies te laten doen in ‘break-out’ sessies/subgroepen. Hierdoor kunt u ook een grote groep actief deel laten nemen.
  4. Gebruik de mogelijkheid tot peilingen (poll) om studenten vragen te laten beantwoorden of te controleren of studenten een deel van uw verhaal goed hebben begrepen.

Zeer grote groepen (>250)

  1. Voor zeer grote groepen gelden alle adviezen voor grote groepen met een aantal extra opmerkingen: neem altijd de sessie op en communiceer met studenten dat het mogelijk is dat niet alle studenten de Collaborate-sessie in kunnen, maar dat ze wel achteraf de sessie kunnen bekijken.
  2. Doe een aparte Q&A (vragenuurtje) voor studenten die niet mee konden doen tijdens het college, maar achteraf nog vragen voor u hebben.

Studenten geven presentaties

  1. Laat de studenten die presenteren 30 minuten voor aanvang inloggen.
  2. Verander hun rol, wanneer ze gaan presenteren, van deelnemer naar presentator/presenter.
  3. Verzamel vooraf hun powerpoints en zet deze alvast in Collaborate (Share files). Zo hoeft dit niet meer ter plaatse te gebeuren. Een bestand delen heeft altijd de voorkeur t.o.v. een scherm laten delen i.v.m. kwaliteit van de sessie.
  4. Alleen de presentatoren spreken.
  5. Vergeet niet om uw eigen microfoon uit te schakelen tijdens de presentatie.
  6. Modereer de discussie na afloop door medestudenten de beurt te geven, etc.
  7. Wanneer verschillende (groepen) studenten presenteren, houd dan de tijd voor hen bij (of gebruik de timer in Collaborate). Zorg dat de student(en) die net hebben gepresenteerd weer deelnemer worden en/of de microfoon uit hebben staan voordat nieuwe studenten beginnen.

Laatst gewijzigd:02 september 2020 15:49
View this page in: English