Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Online onderwijs voor medewerkers Tools

Blackboard Collaborate: Docenten aan het woord

Ervaringen van docenten van de Rijksuniversiteit Groningen


"Laat studenten weten dat het OK is wanneer iets niet direct lukt, en dat we het samen moeten proberen"

Mohamed Khalil
Mohamed Khalil

Mohamed Khalil - Modern Foreign Languages Section, Talencentrum RUG.

In het begin vond ik het erg spannend om een online platform te gebruiken voor mijn onderwijs. Ik houd erg van een goed persoonlijk contact en ben geen fan van social media in het algemeen. Aan de andere kant vond ik dat ik het wel eerst moest proberen, voordat ik het echt kan beoordelen.

Mijn eerste online college ging niet soepel en ik was teleurgesteld. Natuurlijk gebruikte ik Nestor en Collaborate, maar verschillende dingen gingen niet zoals ik had bedacht of gewild. Gelukkig heb ik de sessie opgenomen en dus kon ik deze opname zelf terugkijken om daar van te leren. Dit hielp me enorm.

Studenten konden me weliswaar verstaan en ik heb mijn college kunnen geven, maar dat was ook wel ongeveer het enige. Omdat ik graag wilde leren, heb ik de hulp ingeschakeld van mijn collega’s Jeroen (van Engen) en Tessa (Hummel) , die al veel ervaring hebben op dit gebied. Zij namen de tijd om me te helpen en ideeën uit te wisselen. Stap voor stap leerde ik zo hoe ik meer dingen kon doen.

Tijdens mijn eerste college kostten veel dingen mij veel tijd, maar tijdens mijn tweede college wist ik al veel beter hoe ik het moest aanpakken zoals: het delen van bestanden, het schrijven op het ‘whiteboard’ (om Arabische letters te doceren is een whiteboard noodzakelijk), om studenten in groepen te verdelen en die groepen te bezoeken om ze van feedback te voorzien. Ik begon me op mijn gemakt te voelen in deze situatie en kon zelfs wat grapjes maken. Het voelde goed.

Dit voelde veel beter en het was heerlijk zo toch met mijn studenten te communiceren. Ik heb inmiddels drie colleges zo gegeven. Ook al is er een afstand tussen mij en de studenten, toch krijg ik er steeds meer plezier in en is het een positieve ervaring geworden.

Tot slot, denk ik dat het goed is te onthouden dat ook voor onze studenten een leerproces is. Tijdens het eerste college, zag ik dat ook veel studenten dingen moesten uitvogelen, zoals het gebruiken van de microfoon, etc. We moeten hier ook aandacht aan besteden. Als docent is het je taak om me ze te praten, ze te laten weten dat het OK is wanneer iets niet direct lukt, dat we het samen moeten proberen, en dat ze altijd vragen mogen stellen. Deel je eigen onzekerheid, we maken allemaal fouten en we moeten allemaal leren.


“Gebruik online colleges, het is geweldig! Doe een testronde en zorg ervoor dat iemand op jouw kind let”

Lisa Gaufman
Lisa Gaufman

Lisa Gaufman- Faculteit Letteren

Ik heb 4 groepen studenten online college gegeven, elke groep bestond uit 14-17 personen. Sommige studenten waren niet zo op hun gemak door deze overgang en waren terughoudend om mee te doen tijdens het college. Dit kwam misschien ook door het feit dat de sessie werd opgenomen, hoewel ik hen heb gevraagd of ze hier akkoord mee waren. De meesten deden het gelukkig heel goed! Ik heb geprobeerd om wat grappen te maken, om de sfeer wat luchtig te laten zijn, maar het is lastig om de moraal hoog te houden. De pandemie zorgt voor veel angst, sommige studenten waren ook wat ziek, sommige internationale studenten weten niet of ze terug naar huis kunnen en of ze de huur kunnen betalen. Dit zijn voor iedereen moeilijke tijden. De meeste studenten deden hun webcam niet aan en degenen die dit wel deden, hebben hem uitgezet nadat ze zagen dat het merendeel van de schermen zwart bleef. Het was lastig om hun reactie op mijn input te peilen en soms was het zelfs wat ongemakkelijk, wanneer ik moesten wachten totdat iemand zijn hand opstak en een vraag stelde.

Het was gelukkig makkelijk en intuïtief om de Collaborate-sessie op te zetten. Ik heb een testronde met mijn collega’s dr. de Jonge en dr. Rachel Johnston-White gedaan, waar we het ‘handen opsteken’, het delen van onze schermen, whiteboard en presentaties hebben geoefend. Hierna was het een stuk makkelijker.

Voor het daadwerkelijke college, heb ik eigenlijk het reguliere college in een virtueel format overgezet. Het verschuiven van het geplande debat over politieke correctheid naar een virtueel klaslokaal was het meest uitdagend. Daarom heb ik de debatteams gevraagd om hun argumenten uit te schrijven in twee google documenten en tijdens het debat heb ik hen gevraagd om één argument per persoon te gebruiken.  Hier was de ‘hand opsteken’ functie vitaal en dit werkte heel goed. Het gebruik van een peiling was ook nuttig. Je kunt de antwoorden makkelijk bijhouden en studenten kunnen de resultaten snel zien zonder handen te hoeven tellen. Daarnaast kon ik makkelijk de studenten opmerken die specifieke vragen hadden, omdat ik hun antwoorden kon zien. Presenteren werkt hetzelfde als in een normaal college, ik hoef alleen minder rond te lopen en te gebaren. Het is wel lastig om tegen een scherm te praten, maar je went eraan.

De chat is ook belangrijk. Ik geef specifieke taallessen (Russisch), dus hier kan ik nieuwe woorden intypen. Als studenten problemen met de audio hebben, kunnen ze hier ook hun antwoorden intypen! Emoticons rule!

Voor mij was het meest lastige dat ik met project-based learning technieken werk waarbij ik weinig instructie geef, en het is lastig om dit in een virtueel klaslokaal te doen, hoewel de mogelijkheid voor groepssessies heel nuttig zijn.

Toch zou ik tegen collega’s van de RUG willen zetten: Gebruik online colleges, het is geweldig! Doe een testronde en zorg ervoor dat iemand op jouw kind let :) Waarschuw ook de studenten voor een mogelijke verstoring in het virtuele college. Het is deze keer niet gebeurd: complimenten voor mijn partner die onze zoon heeft geëntertaind.


“Voor studenten is het geruststellend om te weten dat we allemaal sociaal afstand nemen, maar ook ons hoofd koel houden”

Wander Jager
Wander Jager

Wander Jager - University College Groningen


Een aantal weken geleden ben ik begonnen met onderwijs geven over de complexiteit van besmettelijke ziektes, als onderdeel van mijn cursus ‘Social Complexity and Networks’. Omdat ik de ontwikkelingen rondom het Coronavirus al sinds december volg, besefte ik me afgelopen week dat het tijd werd om zelf te doen wat ik een aantal weken had verteld: groepsbijeenkomsten vermijden. Daarom besloot ik online te gaan met mijn onderwijs. Ik nam contact op met een collega van Educational Support and Innovation met wie ik eerder had samengewerkt in de ontwikkeling van een Massive Open Online Course.


Ik kreeg het advies gebruik te maken van Collaborate Ultra in Nestor en een online sessie op te zetten Omdat de eerstvolgende sessie een presentatiedag voor studenten was, hebben we de tool van tevoren getest. Door de rol van studenten in Collaborate te veranderen naar ‘Moderator’ konden zij hun eigen powerpoint presentaties tonen en Youtube video’s delen.

De presentaties gingen goed, vooral omdat iedereen (die niet aan het woord was) de microfoon uit liet en niet stoorde tijdens de presentatie. De chatfunctie werd gebruikt om vragen te stellen, wat prima werkte. Ik miste wel de intensiteit van de discussie die we normaal hebben wanneer de groep van 25 studenten fysiek bij elkaar is.

Desalniettemin ben ik blij dat we een online mogelijkheid hebben die ons in staat stelt contact te houden, terwijl we fysieke interactie vermijden. Morgen heb ik weer twee sessies met studenten, en die bijeenkomst heb ik in enkele minuten klaar kunnen zetten, zo eenvoudig is het.
Voor mijn overige afspraken, gebruik ik Skype. Ik hoop dat mijn verhaal mijn collega’s helpt in contact te blijven met hun studenten, al is het maar om hun gerust te stellen dat, ondanks alle ontwikkelingen, we het hoofd koel houden. Ik wens iedereen veel succes in deze turbulente tijd.


“Wees niet bang voor het onbekende”

Harjo de Poel
Harjo de Poel

Harjo de Poel - Faculty of Medical Sciences


Het klaarzetten van de Blackboard Collaborate sessie ging heel goed. Ik had 2 uur om te zoeken naar een alternatief voor het college. Ik had het echter in een half uur al klaarstaan. Als je het eenmaal hebt opgestart, is het redelijk eenvoudig te begrijpen met een beetje uitproberen, wat over het algemeen goed ging. Ik heb in het begin 10 minuten de tijd genomen om samen met de studenten de Collaborate omgeving te verkennen. Het was een kleine groep van 10 studenten.

Na het opzetten van de Collaborate sessie heb ik overigens eerst een bericht geplaatst in de Nestor Cursus waarin ik de procedure uitlegde, hoe studenten kunnen inloggen en een aantal basisregels die ik tijdens de online sessie wilde hanteren. Bijvoorbeeld: het eens worden over de ‘Etherdiscipline’, zoals het uitzetten van je microfoon wanneer je niet aan het woord bent; wanneer de docent met een andere student in discussie is, onderbreek je niet, maar steek je de virtuele hand op en gebruik een koptelefoon zodat de audio niet gaat ‘rondzingen’.

Tijdens de sessie was het kunnen delen van elkaars scherm van groot belang. Dit werkte perfect. Het was eenvoudig om te ontdekken dat ik iedere student de rol van ‘Presenter’ kon geven. De sessie zelf deed ik trouwens met een studentassistent. Omdat we soms met verschillende studenten tegelijkertijd wilden communiceren, heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid studenten in ‘break-out’ sessie/ parallelgroepen uiteen te laten gaan.

Studenten waren zeer enthousiast over Collaborate. Gezien de omstandigheden verliep het allemaal makkelijk en soepel. Tot mijn verrassing vond ik het verschil met een fysiek college niet eens heel groot. Wat scheelde is dat de context van het college zich ook goed leende voor online onderwijs (computer practicum). Ik hoefde daardoor nauwelijks veranderingen aan te brengen in het onderwijs wat ik normaal geef.

Wat ik vooral heb geleerd van deze eerste poging is dat de voornaamste beperkingen de snelheid en kwaliteit van ieders internetverbinding en de instellingen op de eigen pc zijn.

Daarom moet iedereen van tevoren testen of alles naar behoren werkt. Dit geldt ook voor de studenten. Je kunt dit als docent faciliteren door al voor het college de Collaborate sessie open te stellen voor de studenten.

Mijn advies aan collega’s: Wees niet bang voor het onbekende. Probeer zo flexibel mogelijk te zijn, ten opzichte van je studenten en jezelf, vooral in deze rare tijd. Het kan misschien altijd beter, maar we doen wat we kunnen met de alternatieven die voorhanden zijn. Geef jezelf en je studenten de tijd om te wennen. Het is niet erg wanneer sommige dingen niet direct goed gaan. Belangrijk is om regelmatig en goed met je studenten te communiceren.

Laatst gewijzigd:20 april 2020 14:50
View this page in: English