Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Online onderwijs voor medewerkers Tentamens

Online schriftelijke tentamens

Voordat u beslist of u online schriftelijke tentamens wilt gebruiken, moet u de voordelen en uitdagingen, die we hieronder hebben opgesomd, tegen elkaar afwegen. Probeer te allen tijde rekening te houden met de validiteit en betrouwbaarheid van de tentamenresultaten.

Online schriftelijke examens verschillen van reguliere examens, omdat studenten thuiswerken en toegang hebben tot online bronnen en boeken. Je zou het ook kunnen zien als een toets die meer lijkt op een praktijksituatie waarin studenten laten zien goed gebruik te kunnen maken van deze bronnen. Ontwerp het examen eerder zodanig dat studenten hun complexiteit van denken en creativiteit kunnen laten zien. Gesloten vragen als: "Wie was de eerste president van de Verenigde Staten?" “In welk jaar vond de Slag bij Trafalgar plaats?” maakt het studenten gemakkelijk om elkaar te voorzien van het juiste antwoord.

Het kan aan te raden zijn om achteraf te controleren of studenten ongewone resultaten laten zien en een additioneel mondeling tentamen af te nemen.

Belangrijke informatie voordat u begint

Neem altijd contact op met de examencommissie voordat u wijzigingen aanbrengt in uw tentamens en/of de manier waarop deze worden afgenomen!

Houd er rekening mee dat het wijzigen van de manier waarop het tentamen wordt afgenomen de interne consistentie tussen leerdoelen en toetsing kan verstoren. Zorg ervoor dat een nieuw online tentamen dezelfde cognitieve niveaus test (bijv. Kennis en inzicht, toepassing of analyse, zie de taxonomie van Bloom).

We raden u ook ten zeerste aan om uw collega's, afdeling en faculteit te raadplegen voordat u wijzigingen in uw beoordelingsstructuur doorvoert, en zorg ervoor dat u voldoet aan de richtlijnen van de examencommissie.

Aan de slag met online schriftelijke tentamen

Als u van plan bent een online schriftelijk tentamen af ​​te nemen, dient u zich ten minste vijf werkdagen voordat het tentamen plaatsvindt te registreren, zodat wij u de juiste sjablooncursus kunnen geven. Indien u een examen wilt inplannen, neem dan contact op met uw facultaire planner.

Wanneer u vragen heeft, problemen ervaart of feedback wilt geven, kunt u dit sturen naar digitaaltoetsen rug.nl. Wij houden deze inbox goed in de gaten en reageren zo snel mogelijk.
Voor online schriftelijke tentamens zijn er een handleidingen en een workflow gemaakt die u op weg helpen.

Voordelen van online schriftelijke tentamens

  1. Hogere vaardigheden: online schriftelijke tentamens zijn een geweldige manier om creativiteit en hogere cognitieve niveaus zoals synthese, evaluatie, kritisch denken en creëren te beoordelen (zie Bloom).
  2. Authenticiteit: online schriftelijke tentamens kunnen zeer authentieke vormen van beoordeling zijn, aangezien studenten dezelfde middelen gebruiken als waartoe ze toegang hebben buiten de onderwijssituatie. In hun latere loopbaan zullen ze deze bronnen ook gaan gebruiken.
  3. Relevantie: ze zijn ook een geweldige manier om studenten te vragen aan een actueel of echt probleem te werken.
  4. Groepswerk: het is mogelijk, en misschien zelfs wenselijk, om studenten in groepen te laten werken.
  5. Flexibiliteit: het is mogelijk en misschien zelfs wenselijk om studenten een langere periode, zoals een paar dagen, te geven om het werk te voltooien. Houd er rekening mee dat er mogelijk studenten zijn die in verschillende tijdzones en met andere beperkingen werken. U kunt studenten bijvoorbeeld 24 uur de tijd geven om de opdracht te voltooien. Maak daarbij wel duidelijk dat het een taak is die niet meer dan twee of drie uur werk nodig heeft en dat het resultaat niet noodzakelijk beter is als ze er meer tijd aan besteden.

Uitdagingen van online schriftelijke tentamens

  1. Middelen:Studenten kunnen en zullen alle middelen gebruiken waarover zij beschikken (alles online, cursusmateriaal).
  2. Specificiteit: generieke vragen of onderwerpen kunnen studenten te veel gelegenheid geven om online bronnen te gebruiken zonder ze te analyseren of te synthetiseren. Doe alsof u een student bent: Wat zegt Google als je daar begint bij het verkennen van de vraag?
    - Maak gebruik van vragen waarin meerdere (specifieke) combinaties van bronnen met elkaar vergeleken moet worden. Dit beperkt de mogelijkheid van studenten snel een antwoord te zoeken op internet.
    - Dat geldt ook voor het stellen van toepassings- en interpretatievragen; zoals het vragen van studenten om theoretische kennis toe te passen in een nieuwe situatie. Ook dan kunnen studenten niet eenvoudige een online bron zoeken om een ‘goed’ antwoord te geven.
  3. Plagiaat: hoewel bovengenoemde vragen vergen dat studenten origineel en creatief denken, kunnen online schriftelijke tentamens nog steeds (gedeeltelijk) geplagieerd worden. Gebruik Ephorus-opdrachten in Nestor om te testen op plagiaat en om er tegelijkertijd voor te zorgen dat de opdrachten toegankelijk zijn voor de examencommissie.
  4. Fraude: Vooral bij gesloten vragen is het voor studenten vrij eenvouding elkaar te informeren over het juiste antwoord. Proctering kan op dit moment niet worden ondersteund.
Laatst gewijzigd:08 juni 2020 14:41
View this page in: English