Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsPraktische informatieNederlandersInschrijven

Hoe werkt matchen?

Matchingsdagen bij studies van twee verschillende faculteiten

Hoe gaat matchen in z’n werk? Dat verschilt per studie. Maar de kans is groot dat je een bezoekje moet brengen aan de RUG. Afgelopen voorjaar hebben veel studies al matchingsdagen georganiseerd. Scholieren gaven daar aan dat matching wel nuttig kan zijn om studie-uitval tegen te gaan.

‘Het is nu heel makkelijk om je aan te melden zonder dat je iets weet,’ aldus Robert Janssen, die de matching deed bij Economics and business economics. Hij denkt wel dat niet iedereen zich een spiegel laat voorhouden. ‘Als je eigenwijs bent ga je toch de gekozen studie doen, ook al voel je na zo’n dag dat het misschien niet zo geschikt voor je is.’

Veel scholieren blijken het prettig te vinden het gebouw een keer te zien, of al wat contact te kunnen leggen met aanstaande medestudenten. ‘Ik wil echt zeker weten wat de studie inhoudt,’ zegt Johan van Abbema die samen met Amber Zijlstra bij Bedrijfskunde op bezoek is. ‘Ik heb nu nog geen specifieke vragen, maar zoek meer een bevestiging van mijn beeld.’ ‘Ik verwacht vandaag een echt beeld te krijgen hoe het is,’ vult Amber aan. ‘En we maken er een leuk dagje van met z’n tweeën,’ lacht ze.

Impressie matchingsdagen bij twee faculteiten


Matching
Theologie & Religiewetenschappen

9.30 uur: De eerste scholieren druppelen het oude, sfeervolle faculteitsgebouw binnen. Zichtbaar gespannen nemen ze plaats aan een tafeltje, schenken een kopje thee in en gaan voorzichtig kletsen met een andere scholier. ‘Dus jij gaat ook Religiewetenschappen studeren?’

10.15 uur: Studieadviseur Thea de Boer staat samen met twee studenten voor de collegezaal. Ze vertellen over de vakken die worden gegeven, laten studiehandleidingen zien en het rooster. En er liggen boeken van het eerste jaar op tafel. Een scholier vraagt: ‘Kan ik ook extra vakken volgen naast mijn studie?’

11.00 uur: Groepjes scholieren gaan met hun mentor, een student, naar een kamertje voor een gesprek. Ze komen al meer los en stellen vragen als ‘Ga je op je collegevrije dag echt studeren, of is het dan lang leve de lol?’ en ‘Hoe vond je de overgang van de middelbare school naar de universiteit?’

12.00 uur: Na een koffiepauze staan de studievereniging en disputen voor de groep. Vol enthousiasme vertellen ze over kerstdiners, debatten en feestjes die ze organiseren. Scholieren gniffelen.... Dit hoort er blijkbaar ook bij! In de zonnige faculteitstuin staan inmiddels broodjes en melk klaar. Scholieren zitten in groepjes in het gras en kletsen en lachen met elkaar. Het ijs is nu wel gebroken.

13.30 uur: Enkele scholieren gaan nog in gesprek met een studieadviseur. ‘Ik heb dyslexie. Hoe gaat de RUG daarmee om?’ Er komen allerlei persoonlijke vragen voorbij, die de studieadviseur geduldig beantwoordt.


Een mindmap
Scholieren maakten een mindmap
Bedrijfskunde, Economics and business economics, Econometrics and operations research

12.30 uur: Ontvangst met koffie en koek in de Student Plaza, het kloppend hart van de faculteit. Studenten met rode shirtjes vangen de scholieren op. Die worden onderverdeeld per studie. Velen kijken onwennig en afwachtend voor zich uit aan een tafeltje. Groepjes vrienden praten over de kamer die ze hebben gevonden. ‘Ik heb binnenkort al een house-warming voor ex-schoolgenoten,’ meldt een meisje trots.

13.30 uur: In een grote collegezaal spreken de opleidingsdirecteur en de studieadviseur de scholieren toe. Ze wijzen op factoren die van belang zijn voor studiesucces en benoemen nog een keer wat je bij de studie kunt verwachten. Maar ook lastige vakken worden genoemd. ‘Je werkt ook veel met modellen en met statistiek. Zelfstandig kunnen werken is belangrijk en vooral motivatie.’

14.00 uur: Weer naar een ander gebouw. Een enkeling klaagt over het heen en weer lopen... Maar het is mooi weer en veel leerlingen grijpen de kans om even met een paar studenten te praten. In kleine groepjes moeten scholieren nu een mindmap maken. Hoe heeft je studiekeuze er uit gezien? Wat vond je belangrijk? Waar denk je aan bij studeren? Na afloop komen er meer vragen los. ‘Wat is het verschil tussen de tracks bij bedrijfskunde?’ ‘Jij bent nu bijna klaar met de studie, heb je snel een baan?’

15.00 uur: De studievereniging laat een aantal filmpjes zien over de studie en het studentenleven en vertelt over de introductie en de boekenverkoop. Ten slotte is het tijd voor een quiz. Diverse vragen over de studie volgen. ‘Hoeveel vakken heb je gemiddeld per blok?’ Dat blijkt toch wel een lastige... De winnaar krijgt een sporttas met een starters set voor studenten. Na afloop is er een borrel en inloopspreekuur bij de studieadviseurs.

Laatst gewijzigd:25 april 2016 13:54