Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenLerarenopleidingProfessionalisering​Professionele LeerGemeenschap (PLG)Lezen voor de Lijst

Reacties van gebruikers

Docenten

'Een gevolg van het werken met competentieniveaus is dat de leerling veel meer betrokken is. Ze doen het niet voor mij, maar voor zichzelf. Sinds ik op deze manier werk, heb ik het niet meer meegemaakt dat leerlingen met smoesjes komen waarom ze iets niet hebben gedaan. In plaats daarvan krijg ik veel meer hulpvragen: leerlingen vertellen eerlijk waar ze tegenaan lopen en willen daarbij geholpen worden. (…) Uit de evaluatie die we jaarlijks onder onze examenleerlingen houden kwam – heel verrassend – dit jaar naar voren dat ze literatuur bij ons op school het leukste vak vonden. Dat komt echt doordat ze boeken lezen en opdrachten maken waar ze iets van leren.’

'Hulde voor dit initiatief. Ik vind het jammer dat ik binnenkort met pensioen ga, dit hadden we dertig jaar geleden al moeten hebben'.

'Ik ben nu in A5 en A6 bezig met de niveaus en de catalogus: inspirerend voor de leerlingen en mij. Ze vragen bij boeken die niet op de lijst staan: "Welk niveau denkt u dat dit boek is (sic)" en dan begin ik natuurlijk met "Wat denk je zelf?" enz.  Leerzame gesprekken!’  

'Ik heb de leerlingen de niveaus voorgelegd en bij elk niveau wat uitdagende boeken genoemd. Verrassend was dat dit in H4 een heel bijzondere uitwerking had op de problematische lezers, de leerlingen die eigenlijk helemaal niet (willen) lezen. Die ontdekten, dat - anders dan zij verwachtten - veel klasgenoten zichzelf vrolijk in niveau twee of drie plaatsten en een ‘uitdagend’ boek echt uitdagend vonden. In plaats van te gaan zeuren heeft een vijftal van zulke niet-lezende leerlingen contact met mij gezocht om hulp te vragen om ook aan het lezen te komen! Bij de collega’s gebeurde precies hetzelfde.’

'Ik vroeg een leerling wat ze van een juist gelezen boek vond en krijg dan de reactie "Ik vond het wel erg makkelijk, ik denk dat ik wel een niveau hoger kan lezen de volgende keer." Leuk, hè?’

Leerlingen

'Wie niet van lezen houdt, heeft gewoon nog nooit het goede boek gekozen.’

'In klas 4 heb ik een boek van niveau 3 gelezen, mag ik dat in klas 6 nog op mijn lijst plaatsen?’

'Vroeger zou ik nooit gedacht hebben dat ik van boeken zou kunnen houden waarin zulke rare dingen gebeuren.’

'Het gaat bij Literatuur helemaal niet alleen over die boeken. Het gaat veel meer over een andere manier van denken die je aangeleerd krijgt.’

'Ik hield altijd al van lezen, ik ben het vooral steeds beter gaan begrijpen.’
Laatst gewijzigd:07 juli 2017 14:56