Skip to ContentSkip to Navigation
E-learningOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

E-learning

E-learningResultaten projectenFlipped classroom

Wat is een 'flipped classroom'?

In een flipped classroom wordt informatie die normaal gesproken door de docent tijdens college wordt behandeld aangeboden als materiaal ter voorbereiding op het college. Meestal zijn dit korte videoclips die studenten voor het college bekijken. Het college zelf wordt gebruikt om belangrijke vraagstukken over de stof te bediscussiëren, en het begripsniveau van de student te bepalen. Deze discussies kunnen plaatsvinden tussen docent en studenten, maar ook (vaak het geval in grote groepen) door ‘peer discussion’, waarbij studenten de vragen onderling bediscussiëren en vervolgens antwoorden via een online stem ‘tool’ of een digitaal kanaal (bijvoorbeeld Twitter). Deze antwoorden geven docenten informatie over welke onderwerpen studenten goed begrijpen en waar meer uitleg nodig is.
Eén van de pioniers en ‘early adopters’ van flipped classroom is Eric Mazur ( 1993; Peer Instruction: A User's Manual. Upper Saddle River, NJ:Prentice Hall. ), die naar een methode zocht om zijn studenten te activeren en een dieper begrip te ontwikkelen over de lesstof. Hij ontdekte dat ‘traditioneel’ college geven snel leidt tot passieve studenten, terwijl peer instruction en flipped classroom studenten een diepere leerervaring gaf.

Overgenomen van: http://eflbloggingmoldova.weebly.com/assignments/assignment-11-introduction-to-flipped-instruction-or-turning-the-traditional-classroom-on-its-head
Overgenomen van: http://eflbloggingmoldova.weebly.com/assignments/assignment-11-introduction-to-flipped-instruction-or-turning-the-traditional-classroom-on-its-head

Flipped Classroom vereist een sterke participatie van studenten, zowel in de voorbereiding als tijdens het college. Het vereist ook een hoge flexibiliteit van de docenten, omdat de colleges voornamelijk bestaan uit het inschatten van het begrip van de studenten en daarop in te spelen met extra uitleg en ondersteuning. Er zijn echter verschillende manieren van het inzetten van flipped classroom in een cursus. Sommige docenten veranderen alle colleges uit een cursus in flipped classrooms, terwijl anderen maar een paar colleges of zelfs delen van colleges via de flipped classroom methode doen (‘partial flip’). Welke vorm van inzetten van flipped classroom het beste werkt ligt aan de doelen van de cursus zelf en wat het beste bij de individuele docent past.

Laatst gewijzigd:05 oktober 2015 15:46
printOok beschikbaar in het: English
Volg ons opyoutube twitter linkedin