Skip to ContentSkip to Navigation
E-learningOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

E-learning

E-learningVoor wie?Academische faseJuridische randvoorwaarden

2. Readers en hergebruik in besloten leeromgeving

Er zijn in de auteurswet speciale regelingen om hergebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal voor het onderwijs makkelijk te maken. Zo mag een docent zonder toestemming van de rechthebbende materiaal in zijn onderwijs vertonen. Maar een heel boek scannen mag niet, omdat dan de hoofdregel geldt dat voor een verveelvoudiging vooraf toestemming moet worden gevraagd van de rechthebbende Voor gebruik van korte (10.000 woorden) gedeelten voor het onderwijs maakt de wet een uitzondering. Er is geen toestemming vooraf nodig, mits er een billijke vergoeding wordt betaald. Daarom hebben de gezamenlijke universiteiten met de uitgevers een overeenkomst gesloten in de readerregeling , die ook hergebruik in de besloten digitale leeromgeving makkelijk gemaakt. Voor lange overnames moet dus wel vooraf toestemming worden gevraagd bij Stichting PRO. Op de website van St PRO is hiervoor een portal en een woordenteller beschikbaar.

Mag ik als docent een boek scannen en in Blackboard zetten?

Daarnaast staan de door de bibliotheek afgesloten licenties meestal hergebruik in de besloten leeromgeving toe. in ieder geval toegestaan om via een link artikelen voor studenten beschikbaar te maken, omdat er daarvoor geen openbaarmakingshandeling nodig is.

Bij de bibliotheek Gedrags- en Maatschappijwetenschappen geeft de bibliotheek ondersteuning bij het maken van readers en goedwerkende links. De UB is bereid om ook bij andere faculteiten ondersteuning te bieden. Contactpersoon hiervoor is Rienk Withaar (r.g.withaar@rug.nl).

De bibliotheek van de Radboud Universiteit heeft een handig stroomschema voor het opnemen van auteursrechtelijk beschermde publicaties in Blackboard en een tool om na te gaan wat onder licenties valt beschikbaar op de website: literatuur overnemen in Blackboard van de Universiteitsbibliotheek Nijmegen.

Laatst gewijzigd:22 december 2017 10:49
printOok beschikbaar in het: English
Volg ons opyoutube twitter linkedin