Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

07 november 2012

Promotie: dhr. T. Kamphuis, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: A virosomal respiratory syncytial virus vaccine candidate with a Toll-like receptor ligand as built-in adjuvant. Preclinical evaluation of immunogenicity, efficacy and safety

Promotor(s): prof.dr. J.C. Wilschut

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw vaccin veelbelovend in strijd tegen ‘verkoudheidsvirus’ RSV

Het onderzoek van Tobias Kamphuis heeft een mogelijk vaccin opgeleverd tegen het respiratoir syncytieel virus (RSV). RSV wordt gezien als een van de belangrijkste veroorzakers van verkoudheid. Bij baby’s, jonge kinderen en ouderen kan het gevaarlijke lagere-luchtweginfecties veroorzaken. Een vaccin zou de ziekte en sterfte ten gevolge van infectie met RSV sterk verminderen.

Kamphuis ontwikkelde een vaccin gebaseerd op zogenoemde virosomen. Een virosoom is een virusmantel zonder het genetische materiaal van het virus. Voor het afweersysteem ziet een virosoom er wel uit als een virusdeeltje, maar het is niet in staat zich te vermenigvuldigen en ziekte te veroorzaken. Om de afweerreactie te verbeteren, bouwde Kamphuis een immuunstimulerende stof, een zogenaamd TLR-ligand, in het virosoom in. Dit TLR-ligand zorgt ervoor dat de afweerreactie tegen het virosoom sterker wordt en in de goede richting wordt gestuurd, wat een positieve invloed heeft op werking en veiligheid van het vaccin.

Het ontwikkelde vaccin werd getest in verschillende proefdiermodellen, waarbij bleek dat het een sterke afweerreactie oproept die bescherming biedt tegen RSV infectie. Ook bleek dat vaccinatie met het nieuwe RSV vaccin veilig is. RSV-virosomen met een ingebouwd TLR-ligand lijken dus veelbelovend in de strijd tegen RSV. Voordat het vaccin op de markt komt, moet er echter nog veel nader onderzoek worden verricht.

Tobias Kamphuis (Almelo, 1982) studeerde Moleculaire Biologie te Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd door Top Instituut Pharma. Kamphuis werkt inmiddels als onderzoeker bij Crucell te Leiden.

Contact: via de persvoorlichters van het UMCG, tel. 050-361 2200, e-mail: communicatie@umcg.nl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:58