Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lysine based amorphous polyurethanes decorated with pendant bio-active groups

19 oktober 2012

Promotie: mw. J. Yin, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Lysine based amorphous polyurethanes decorated with pendant bio-active groups

Promotor(s): prof.dr. J.A. Loontjens

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

PU-polymeer geschikt voor medische materialen

Polyurethanen (PU’s) worden veelvuldig toegepast in coatings, lijmen, verven, schuimen (het bekende PUR-schuim), vezels, engineering plastics, maar ook in biomedische materialen. De medische toepassing is een belangrijke categorie omdat het gebruik van biomedische materialen sterk toeneemt vanwege de vergrijzing van de bevolking.

Polyurethanen zijn eenvoudig te bereiden uit diisocyanaten (DIs) met polyolen of polyamines, respectievelijk met en zonder katalysator. Voor gebruik in biomedische materialen mogen er geen giftige restanten van de diisocyanaten achterblijven in het polymeer. Het tijdelijk blokkeren van de isocyanaatgroepen zou voor dit problemen een aantrekkelijke oplossing kunnen bieden, terwijl toch dezelfde PU’s gemaakt kunnen worden.

In haar proefschrift beschrijft Jie Yin de synthese van lineaire en gecrosslinkte polyurethanen, op basis van caprolactam geblokt lysine diisocyanaat (BLDI), die voorzien werden van bio-functionele zijgroepen. Zij ontwikkelde een nieuwe synthetische methode om BLDI te maken. Yin onderzocht of er met gebruikmaking van de hogere stabiliteit van de geblokte isocyanaten bio-functionele groepen, zoals GRGDG en biotin, in PU’s ingebouwd konden worden. Er werd gekozen om amorfe polyurethaan netwerken te maken om te voorkomen dat er tijdens en na de degradatie van het implantaat kristallijne restanten achter blijven. Om de bio-compatibiliteit van deze materialen vast te stellen werden experimenten verricht met humane cellen.

Jie Yin (China, 1981) studeerde Macromolecular Science aan de Fudan University in Shanghai. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials van de RUG in samenwerking met het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59