Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Trade agreements galore. Who, what, when, where, why, how and how much?

18 oktober 2012

Promotie: dhr. T. Kohl, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Trade agreements galore. Who, what, when, where, why, how and how much?

Promotor(s): prof.dr. S. Brakman, prof.dr. J.H. Garretsen

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Internationale handel gebaat bij juridisch bindende verdragen

Tristan Kohl onderzocht de rol van internationale instituties en het effect daarvan op de wereldhandel gedurende de periode 1948-2007.

De Wereldhandelsorganisatie (WTO) streeft vrije handel op basis van non-discriminatie na. Daarentegen gebruiken landen vrijehandelsovereenkomsten (FTA’s) om een voorkeursbehandeling aan een selecte groep te geven. Het gebrek aan voortgang bij de Doharonde van de WTO en de snelle toename van FTA’s roept de vraag op of de WTO nog wel de meest geschikte institutie is om vrije handel te bevorderen.

Kohl onderzocht de rol van internationale instituties en het effect daarvan op de wereldhandel met het zwaartekrachtmodel en een nieuwe, uitgebreide dataset. Het blijkt dat WTO-lidmaatschap aantoonbaar handelsbevorderend werkt, maar de baten zijn afhankelijk van de mate waarin de deelnemers in staat zijn vergaande liberaliserende maatregelen te treffen. FTA’s hebben gezamenlijk eveneens een positief effect, maar de resultaten variëren per verdrag: 40 procent heeft geen significante invloed, 30 procent werkt juist handelsbeperkend en slechts 30 procent slaagt erin om de handel daadwerkelijk te doen toenemen.

Een belangrijke bijdrage van dit proefschrift is dat het een index ontwikkelt, waarmee rekening wordt gehouden met de onderliggende juridische aspecten van 296 unieke FTA’s. Verrassend genoeg blijken de meeste FTA’s diepgeworteld te zijn in de WTO en wordt er in deze overeenkomsten zelfs verdergaand beleid nagestreefd. Bovendien wordt aangetoond dat omvangrijke FTA’s met juridisch bindende afspraken een sterker en positief effect op handel hebben dan overeenkomsten met zwakke en/of niet-bindende afspraken.

Tristan Kohl (Zuid-Afrika, 1983) studeerde economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie & Bedrijfskunde van de RUG. Momenteel is hij verbonden als universitair docent aan deze faculteit.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59