Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

19 september 2012

Promotie: dhr. A.R.M. van der Bilt, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Beyond chemotherapy: proapoptotic and antiangiogenic drug effects in preclinical ovarian cancer models

Promotor(s): prof.dr. E.G.E. de Vries, prof.dr. A.G.J. van der Zee, prof.dr. S. de Jong

Faculteit: Medische Wetenschappen

Behandeling eierstokkanker: zoeken naar nieuwe mogelijkheden

De standaardbehandeling voor eierstokkanker is gebaseerd op een combinatie van platine-bevattende chemotherapie en chirurgie. Al zo’n tien jaar zijn er geen belangrijke mogelijkheden ter verbetering van de behandeling gevonden; nieuwe vormen van chemotherapie verbeteren de prognose niet.

Arne van der Bilt onderzocht de mogelijkheid eierstokkanker te bestrijden met doelgerichte moleculaire medicijnen. Dit zijn medicijnen die ingrijpen op biologische sleutelprocessen, zoals het vermogen van tumorcellen om te ontsnappen aan geprogrammeerde celdood (apoptose) en om een eigen vaatnetwerk te vormen (angiogenese).

Van der Bilt laat zien dat de celdoodinducerende medicijnen TRAIL en APO010 in laboratoriumsetting leiden tot geprogrammeerde celdood. Dit effect kan worden versterkt door deze medicijnen te combineren met chemotherapie. Toediening van de vaatgroeiremmer everolimus vermindert de hoeveelheid vasculair endotheliale groeifactor-A (VEGF-A), een belangrijk eiwit dat vaatgroei reguleert.

De afname van VEGF-A kan in diermodellen in kaart worden gebracht met behulp van PET-scans, zo toont Van der Bilt aan. Dit wijst erop dat de effectiviteit van everolimus wellicht al vroeg in het behandeltraject worden voorspeld. Nader onderzoek op dit vlak lijkt gerechtvaardigd.

Arne van der Bilt (Deventer, 1986) verrichtte zijn onderzoek aan de afdelingen Medische Oncologie en Obstetrie en Gynaecologie van het UMCG, op het Multidisciplinair Oncologisch Laboratorium (MOL) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Van der Bilt is in de afrondende fase van zijn studie geneeskunde en loopt coschappen in het Deventer Ziekenhuis.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01