Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Proefschrift: CBM in multi-component systems

Promotor(s): prof.dr.ir. J.C. Wortmann

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

CBM-strategie niet altijd geschikt voor complexe productiesystemen

Condition-Based Maintenance (CBM) is een strategie om productiesystemen betrouwbaar en kosteneffectief te houden. Het proefschrift van Javid Koochaki onderzoekt de uitwerking van CBM in een productieomgeving die uit meer productiemiddelen bestaat. CBM biedt veel voordelen wanneer een productiemiddel op zichzelf wordt bestudeerd. Er is echter minder bekend over het effect van CBM in situaties met meer productiemiddelen die gezamenlijk een productie-eenheid (bijv. een fabriek) vormen. Koochaki onderzocht met behulp van simulatiemodellen de productiecontext, het gebruik van opportunistisch onderhoud en de inzet van onderhoudsmedewerkers. De resultaten laten zien dat het belangrijk is prestatiemaatstaven te gebruiken die de uitwerking van CBM-implementatie op het gehele systeem laten zien. Pas dan wordt duidelijk dat CBM in grotere systemen en in geval van opportunistisch onderhoud en onderhoudsmedewerkers niet altijd beter uitpakt dan andere onderhoudsstrategieën. Het gemak waarmee onderhoudswerk gegroepeerd kan worden, de planbaarheid van het onderhoud en het risico dat stations elkaar blokkeren is een significante factor. Bij elkaar genomen verklaren deze inzichten waarom CBM voor een enkel productiemiddel een optimale strategie lijkt, maar voor een gehele productie-eenheid vaak niet. Daarmee levert het onderzoek een bijdrage aan een onderhoudstheorie die bruikbaar is in de praktijk.

Javid Koochaki (Iran, 1976) behaalde zijn masterdiploma productie- en logistiekmanagement aan de Mälardalen University College in Zweden. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Koochaki werkt nu als procesverbeteringsmanager bij FEI Company in Eindhoven.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59