Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dynamics and stellar populations of small stellar systems

14 mei 2012

Promotie: dhr. M. den Brok, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Dynamics and stellar populations of small stellar systems

Promotor(s): prof.dr. R.F. Peletier, prof.dr. E.A. Valentijn

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Sterpopulaties in dwergmelkwegstelsels

Elliptische dwergmelkwegstelsels (dEs) zijn gasarme melkwegstelsels die voornamelijk in melkwegstelselclusters voorkomen. Verschillende processen kunnen verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van het gas uit deze stelsels, en voor het veranderen van hun structuur. In het eerste deel van dit proefschrift bestudeer ik de sterpopulaties en structuur van dEs in de Coma cluster, waarbij ik gebruik maak van de zeer hoge resolutie foto’s van de HST/ACS Coma Cluster Treasury Survey.

Ik heb kleurgradiënten gemeten in dwerg- en reuzenstelsels. Mijn resultaten tonen aan dat, op gespannen voet met eerdere beweringen, dwergmelkwegstelsels negatieve kleurgradiënten hebben. Gradiënten van dwergmelkwegstelsels en elliptische stelsels vormen samen een lineaire relatie als functie van helderheid.

Gebruikmakend van een speciaal Bayesians computerprogramma detecteer en analyseer ik centrale sterclusters in dwergmelkwegstelsels in Coma. Van een niet te verwaarlozen deel hiervan kan ik de groottes meten. Daarnaast vind ik dat centrale sterclusters op een verbazingwekkend nauwe relatie tussen kleur en magnitude liggen, die verklaard kan worden door de chemische verrijking van gas tijdens de vorming van de cluster.

In het tweede deel van dit proefschrift bestudeer ik de dynamica van nabije objecten (in de Lokale Groep) waarbij ik gebruik maak van een nieuwe methode met individuele testdeeltjes. Eerste resultaten laten de voordelen zien van het niet groeperen van de data.

Toepassingen van deze methode zijn onder andere het modelleren van voorgrondsterren en het chemisch markeren van testdeeltjes. Toepassing van onze methode op de bolhoop M15 bevestigt de technische mogelijkheden van deze methode en legt sterke beperkingen op aan de centrale donkere massa.

Mark den Brok (Barendrecht, 1984) studeerde sterrenkunde aan de University of Utah. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Kapteyn Instituut voor Sterrenkunde van de RUG en gefinancierd door NWO. Den Brok gaat verder in het onderzoek als postdoc bij de University of Utah.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00