Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Depressie als continuüm; je ziet het pas als je het door hebt

24 april 2012

Oratie: dhr. prof.dr. R.A. Schoevers, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Depressie als continuüm; je ziet het pas als je het door hebt

Leeropdracht: Psychiatrie

Faculteit: Medische Wetenschappen

Prof.dr. Robert Schoevers gaat tijdens zijn oratie in op de prevalentie van depressie en angststoornissen bij volwassenen en kinderen, en op interventies om deze te voorkomen dan wel gericht te behandelen. Daarbij staat het continuüm van symptomen centraal - van een depressie kun je veel of weinig last hebben, een depressie kan kort of lang duren, en vanzelf overgaan of niet.

Of is het niet zo simpel en moeten we op zoek naar andere manieren om verschillende vormen van depressie te onderscheiden? Moeten we patiënten dagelijks bemeten via apps op de smartphone om het individuele profiel van depressie bij die ene persoon op het spoor te komen? Moeten we op zoek naar fysiologische profielen van depressie? De uitdaging voor de psychiatrie is om mensen die behandeling te geven die ze nodig hebben, niet meer en niet minder. Daarvoor is onderzoek naar de onderliggende ziektemechanismen noodzakelijk.

Psychiatrische stoornissen zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de ziektelast in zowel westerse als niet-westerse samenlevingen, en hebben vaak een recidiverend beloop. Naast genetische en somatische factoren verhogen belastende gebeurtenissen in het vroege leven de kans op het ontstaan. Psychiatrische aandoeningen treffen mensen veelal in hun meest (re)productieve jaren, en hebben aanzienlijke gevolgen voor de huidige maar ook voor de volgende generatie.

Schoevers is psychiater en hoofd van het Universitair Centrum Psychiatrie (UCP) in het UMCG. Zijn onderzoek richt zich onder meer op mechanismen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van psychiatrische aandoeningen (in het bijzonder depressie) en op interventies om dat te voorkomen dan wel behandelen. Het levensloopperspectief en gezond ouder worden staan daarbij centraal. Het UCP participeert in grote onderzoekscohorten zoals TRAILS, NESDA, GROUP en LIFELINES en heeft recent het Interventielab gestart waarin nieuwe innovatieve behandelingen worden ontwikkeld en geëvalueerd.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:03