Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Targeted delivery of TRAIL for immunotherapy of ovarian cancer

11 april 2012

Promotie: dhr. M. de Bruyn, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Targeted delivery of TRAIL for immunotherapy of ovarian cancer

Promotor(s): prof.dr. A.G.J. van der Zee, prof.dr. L.F.H.M. de Leij

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe manieren om afweer tegen kanker te versterken

Het menselijk eiwit TRAIL helpt de vorming en verspreiding van kanker te onderdrukken. Het komt voor op de buitenkant van bepaalde immuuncellen, maar ook in vrije vorm in het lichaam. Deze vorm wordt sTRAIL genoemd. sTRAIL bindt zich wel aan gezonde cellen, maar richt er geen schade aan. Als het zich aan een kankercel bindt, kan het deze uitschakelen. Daardoor is het mogelijk geschikt om kanker te bestrijden. Recent onderzoek heeft echter laten zien dat sTRAIL veel minder effectief is dan werd gedacht. Dit komt onder andere doordat het snel door het lichaam wordt uitgescheiden.

Promovendus Marco de Bruyn onderzocht de effectiviteit van een nieuwe aanpak, waarbij sTRAIL genetisch wordt gekoppeld aan een eiwit dat de kankercellen ‘herkent’ en zich eraan bindt. Hiermee kan sTRAIL selectief en met hoge concentraties worden afgeleverd aan het oppervlak van kankercellen. Deze methode blijkt zowel in een laboratoriumopstelling als in een diermodel zeer goed te werken, zo laat De Bruyn zien. Ook onderzocht De Bruyn of de antikankeractiviteit van immuuncellen versterkt wanneer sTRAIL gericht wordt afgeleverd aan het celoppervlak van immuuncellen. Dit bleek het geval te zijn: de immuuncellen bleken tot wel vijfhonderd maal krachtiger tegen kanker op te treden. In de toekomst kan deze methode wellicht worden ingezet in de strijd tegen kanker.

Marco de Bruyn (Leek, 1984) studeerde biologie te Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd grotendeels gefinancierd door KWF Kankerbestrijding. De Bruyn gaat werken als onderzoeker aan de universiteit van Würzburg.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02