Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Oncostatin M and leukemia inhibitory factor in excitotoxicity

14 maart 2012

Promotie: dhr. S. Moidunny, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Oncostatin M and leukemia inhibitory factor in excitotoxicity

Promotor(s): prof.dr. K.P.H. Biber, prof.dr. H.W.G.M. Boddeke

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe inzichten in natuurlijke bescherming tegen alzheimer en parkinson

Cytokines van de IL-6 familie leveren mogelijk aangrijpingspunten in de strijd tegen ziektes als alzheimer en parkinson. Dat blijkt uit onderzoek van promovendus Shamsudheen Moidunny.

Oncostatine M (OSM) and leukemie inhibirende factor (LIF) zijn cytokines die tot de interleukine-6 (IL-6) cytokine familie behoren. Bij neurodegeneratieve ziekten zoals alzheimer en parkinson worden deze stoffen in overmaat geproduceerd. Eerder onderzoek suggereerde dat OSM en LIF een beschermend effect hebben. Het mechanisme hierachter was echter nog onduidelijk. Het onderzoek van Moidunny brengt hier voor het eerst enige helderheid in.

Een belangrijke oorzaak voor celdood van neuronen bij neurodegeneratieve ziekten is de toxiciteit van glutamaat, een stof die signalen overdraagt tussen zenuwcellen. Het onderzoek van Moidunny laat zien dat zowel OSM als LIF neuronen beschermt tegen glutamaat. Hoewel de cytokines op elkaar lijken, gebruiken ze verschillende mechanismen bij de bescherming van neuronen.

Het beschermende effect van OSM wordt veroorzaakt door verhoging van de hoeveelheid adenosine A1 receptor (A1R), een membraaneiwit dat neuronen bescherming biedt, zo laat de promovendus zien. Het beschermende effect van LIF lijkt onafhankelijk van de hoeveelheid A1R in de membraan van neuronen en hangt meer samen met de vrijzetting van LIF uit astrocyten.

Shamsudheen Moidunny (India, 1982) studeerde biotechnologie te Kozhikode, India. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Neurowetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool BCN.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02