Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Getting grip on glucocorticoid-induced metabolic derangements

08 februari 2012

Promotie: mw. A.J. Laskewitz, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Getting grip on glucocorticoid-induced metabolic derangements

Promotor(s): prof.dr. F. Kuipers, prof.dr. A.K. Groen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe inzichten in bijwerkingen prednisolon

Synthetische glucocorticoïden, zoals prednisolon, zijn krachtige ontstekingsremmende medicijnen, die vaak worden voorgeschreven bij de behandeling van chronische ontstekingsziekten. Helaas hebben deze medicijnen ernstige bijwerkingen, onder meer op de energiehuishouding. Een bekende bijwerking is insulineresistentie.

Promovenda Anke Laskewitz bracht de effecten van prednisolon op de stofwisseling van glucose in kaart. Door glucose te labelen met een stabiele isotoop kon de productie en klaring ervan in het bloed nauwkeurig worden bestudeerd. Laskewitz stelde vast dat prednisolon een duidelijke invloed heeft op de stofwisseling van glucose. Verassend genoeg bleek het medicijn echter in geen enkele van de onderzochte diermodellen een insulineresistentie volgens de klassieke definitie te veroorzaken. Wel werd duidelijk dat – naast insuline – meerdere hormonen die bij de energiehuishouding betrokken zijn, door prednisolon zijn aangedaan. Ook stelde de promovenda vast dat een nieuwe, niet-steroïde prednisolon-variant minder bijwerkingen heeft op de stofwisseling van glucose.

De studies van Laskewitz vergroten onze kennis van de moleculaire mechanismen die ten grondslag liggen aan bijwerkingen van een veelgebruikt medicijn. Ook leveren ze belangrijke nieuwe inzichten in de toepasbaarheid van diermodellen in dit type onderzoek.

Anke Laskewitz (Leeuwarden, 1982) studeerde medische biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan het Laboratorium Kindergeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door TiPharma. Laskewitz is inmiddels in opleiding tot klinisch chemicus in het Medisch Centrum Leeuwarden.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01