Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Venus voor de Zon, Rijksuniversiteit Groningen organiseert waarneemactie

21 mei 2012

In de vroege ochtend van woensdag 6 juni 2012 vindt een bijzondere astronomische gebeurtenis plaats. De planeet Venus trekt als een zwarte erwt voor de Zon langs.

De laatste keer dat dit gebeurde was op 8 juni 2004, de eerstvolgende keer is op 11 december 2117. Voor de meeste van de huidige aardbewoners is het dus de laatste kans om het te zien.

De sterrenkundigen van het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen organiseren een waarneemsessie op de Vismarkt in het centrum van Groningen. De Discovery truck van de Rijksuniversiteit fungeert als ‘mission-control’.

Vroeg

De waarneemsessie start om half zes, kort na zonsopkomst. Bij goed weer is vanaf zes uur de Zon en Venus zichtbaar vanaf de Vismarkt; om zeven uur is het bijzondere verschijnsel weer voorbij. Op de Vismarkt staan telescopen opgesteld en zijn zogenoemde eclipsbrillen aanwezig om het verschijnsel veilig te volgen. Sterrenkundigen van de universiteit geven uitleg over dit bijzondere fenomeen. Speciaal voor deze gelegenheid is café-restaurant Huis De Beurs geopend vanaf half 6 voor koffie/thee en een klein ontbijt (op eigen kosten).

Binnen-Mongolië

In Nederland zijn de omstandigheden echter niet ideaal; de Zon staat laag boven de horizon en alleen het laatste stukje van de zogenoemde Venus-overgang is te zien. De Groningse sterrenkundige Theo Jurriens gaat daarom naar Hohhot , Binnen-Mongolië in China, om het verschijnsel te bekijken. ‘Hohhot heeft een betere klimaatstatistiek dan Groningen en bovendien is in Hohhot de complete Venus overgang van begin tot eind te zien,’ zegt Jurriens. Vanaf de Vismarkt wordt zo mogelijk ‘live’ geschakeld met Hohhot. Beelden van het begin van de overgang zijn dan ook te zien vanuit China.

Zelf meten

Bezoekers worden aangemoedigd de app ‘Venus transit’ op hun smartphone mee te brengen. Voorafgaand aan het fenomeen is de app een handige informatiebron. Op 6 juni kan de app worden gebruikt voor het meten van de zogenoemde ‘uittrede’ tijdstippen oftewel einde van de overgang. Door het te meten en te vergelijken met andere waarnemers op de aardbol kan de afstand Aarde-Zon worden bepaald. De prachtige website www.transitofvenus.nl geeft een goede uitleg over de app.

Noot voor de pers

Meer informatie:
- Marlies Spijkman, spijkman astro.rug.nl
- Theo Jurriens, t.a.jurriens rug.nl 06 53 81 69 59. Hij is t/m 2 juni nog in Nederland. Zijn Venus-avontuur is ook te volgen via @wegisdezon.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:50