Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Applying dynamic Bayesian networks in transliteration detection and generation

02 december 2011

Promotie: dhr. P. Nabende, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Applying dynamic Bayesian networks in transliteration detection and generation

Promotor(s): prof.dr.ir. J.A. Nerbonne

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Verbeteringen automatische vertaalprogramma’s

Peter Nabende promoveert op methoden die programma’s voor automatisch vertalen kunnen verbeteren. Hij onderzocht twee systemen voor het genereren en vergelijken van transcripties: een DBN-model (Dynamische Bayesiaanse Netwerken) waarin Pair Hidden Markovmodellen zijn geïmplementeerd en een DBN-model dat op transductie is gebaseerd.

Nabende onderzocht het effect van verschillende DBN-parameters op de kwaliteit van de geproduceerde transcripties. Voor de evaluatie van de DBN-modellen gebruikte hij standaard dataverzamelingen van elf taalparen: Engels-Arabisch, Engels-Bengaals, Engels-Chinees, Engels-Duits, Engels-Frans, Engels-Hindi, Engels-Kannada, Engels-Nederlands, Engels-Russisch, Engels-Tamil en Engels-Thai. Tijdens het onderzoek probeerde hij om verschillende modellen te combineren. Dat bleek een goed resultaat op te leveren.

Peter Nabende (Oeganda, 1980) studeerde informatica aan de Makerere University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Center for Langaage and Cognition van de RUG en gefinancierd door een Nuffic- project gericht op Oeganda. Nabende is docent aan de Makerere University.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11