Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

23 november 2011

Promotie: dhr. F.A. Holtkamp, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Predicting and improving individual long-term outcome in patients with diabetes and nephropathy: determinants of response to RAAS inhibition

Promotor(s): prof.dr. P.A. de Graeff, prof.dr. D. de Zeeuw

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nader inzicht in effecten bloeddrukverlagers bij diabetes en nierziekte

Patiënten met diabetes type 2 en nierziekten krijgen vaak bloeddrukverlagers (waaronder angiotensine receptor blokkers; ARB’s) voorgeschreven. Het tijdig voorspellen van het effect van deze middelen kan helpen de therapie te verbeteren. Frank Holtkamp verrichtte onderzoek op dit terrein. Het levert inzichten op waarmee de behandeling met ARB’s beter op de individuele patiënt kan worden afgestemd.

Om complicaties op de lange termijn te voorkomen, moet behandeling met ARB’s niet alleen gericht zijn op bloeddrukverlaging, maar ook op vermindering van eiwituitscheiding in de urine, zo stelt Holtkamp vast. Na de start van de behandeling met ARB’s kan de nierfunctie van de patiënt verminderen. Dit is een voorspeller voor de werkzaamheid en hoeft daarom geen aanleiding te zijn om de dosis te verlagen, of te stoppen met de behandeling, concludeert de promovendus. Overigens moet dan wel zeker zijn dat de verminderde nierfunctie is toe te schrijven aan de start van de behandeling. Een mogelijke bijwerking van behandeling met ARB’s is een verhoogde kaliumspiegel in het bloed. Dit geeft op lange termijn een risico op hart- en vaatziekten, dus hier moet goed op worden toegezien.

Tot slot blijkt dat het risico op beschadiging van de nieren en het hart- en vaatstelsel afneemt, wanneer de patiënt tijdens de behandeling met ARB’s zijn zoutinname vermindert.

Frank Holtkamp (Emmen, 1974) studeerde farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Klinische Farmacologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, waar Holtkamp werkt.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:12