Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Understanding plant invasions: a global scale meta-analysis

17 oktober 2011

Promotie: dhr. A. Ordoñez Gloria, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Understanding plant invasions: a global scale meta-analysis

Promotor(s): prof.dr. H. Olff

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Welke eigenschappen maken een uitheemse plantensoort tot een plaag?

‘Bospest’, zo wordt de Amerikaanse vogelkers ook wel genoemd. De exoot die begin vorige eeuw als ‘vulhout’ in onze naaldbossen werd aangeplant, werd al snel een moeilijk te bestrijden plaag. Alejandro Ordoñez Gloria behandelt in zijn proefschrift de vraag wat een plantensoort invasief maakt, dus, tot een succesvolle nieuwkomer. Hij deed dit door over de hele wereld patronen te verkennen van gelijkenis in eigenschappen tussen naast elkaar voorkomende uitheemse en inheemse planten. Ordoñez Gloria concludeert dat succesvolle uitheemse soorten beschikken over betere bladeigenschappen, een lagere luifelhoogte en kleinere zaden.

De globalisering van menselijke activiteiten heeft geleid tot opzettelijke en onopzettelijke verspreiding van dier- en plantensoorten buiten hun natuurlijke verspreidingsgebied. Dit heeft geresulteerd in zowel biotische homogenisering als in onomkeerbare veranderingen van ecosystemen. Het is daarom van belang op voorhand de ecologische potentie van een nieuw geïntroduceerde soort in te kunnen schatten.

Alejandro Ordoñez Gloria (Colombia, 1978) studeerde biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij zijn promotieonderzoek uitvoerde bij de Community and Conservation Ecology groep (COCON) van het Center for Ecological and Evolutionary Studies (CEES). Het onderzoek werd gefinancierd met een beurs van het Ubbo Emmius Fonds en door NWO. Inmiddels werkt hij als postdoc bij de University of Wisconsin (VS).

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12