Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Neurodegenerative diseases and the protein quality control

10 oktober 2011

Promotie: dhr. K. Seidel, 12.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Neurodegenerative diseases and the protein quality control

Promotor(s): prof.dr. H.H. Kampinga

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nader inzicht in oorzaak neurodegeneratie

Door de toenemende vergrijzing kampen steeds meer mensen met neurodegeneratieve aandoeningen als dementie en de ziekte van Parkinson. Deze ziektes ontstaan wanneer eiwitten in hersencellen verkeerd opgevouwen raken en zogeheten plaques vormen, waarna hersencellen afsterven. Hoe dit exact gebeurt is nog niet bekend.

Kay Seidel verrichtte onderzoek op dit vlak. Hij bestudeerde de rol van het Protein Quality Control (PQC), een celsysteem dat plaquevorming van eiwitten tegengaat. Hij laat zien dat plaques bij neurodegeneratieve processen aan de aandacht van het normale stressgerelateerde PQC kunnen ‘ontsnappen’. Verder laat Seidel zien dat in gebieden waar neurodegeneratie plaatsvindt een stressrespons optreedt in astrocyten, specifieke cellen in het zenuwstelsel. Dit suggereert dat neurodegeneratieve aandoeningen wellicht bestreden kunnen worden door beïnvloeding van PQC-systemen in astrocyten. Verder beschrijft Seidel onder meer overeenkomsten tussen een genetische vorm en een vooralsnog onverklaarde vorm van de ziekte van Parkinson en een vorm van doofheid die wordt veroorzaakt door het ontstaan van eiwitplaques.

Kay Seidel (Duitsland, 1978) studeerde biologie aan de Philips Universität in Marburg, Duitsland. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Anatomie van het universitair ziekenhuis van Frankfurt am Main, aan de afdeling Celbiologie en Pathologie & Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool BCN. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de J.K. de Cock stichting, de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG), de Deutsche Heredo-Ataxie-Gesellschaft (DHAG), de ADCA-vereniging Nederland, The Bernd Fink-Stiftung en het Prinses Beatrix fonds. Seidel blijft werkzaam als onderzoeker in het universitair ziekenhuis van Frankfurt am Main.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12