Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Kwaliteit scheikunde Nederland zeer goed - Groningen scoort uitstekend

06 mei 2011

Het scheikundig onderzoek in Nederland is van zeer goede kwaliteit en draagt substantieel bij aan de chemische kennis op internationaal niveau. Een aantal programma's behoort zelfs internationaal tot de koplopers in hun veld. Dat concludeert een visitatiecommissie van kwaliteitsorgaan QANU na het doorlichten van 58 onderzoeksprogramma's aan zeven Nederlandse universiteiten.

In totaal scoorden 23 programma's een 5 (de maximale score) op kwaliteit. Een kwart van die topprogramma's is van Rijksuniversiteit Groningen.

Vijf Groningse programma's haalden de maximale score op alle vier de beoordeelde onderdelen (kwaliteit, productiviteit, relevantie en toekomstperspectief). Dat zijn de groepen van prof.dr. Bert Poolman (Membrane Enzymology), prof.dr. Dick Janssen (Biotransformation and Biocatalysis), prof.dr. Ben Feringa (Synthetic Organic Chemistry), prof.dr. Andreas Herrmann (Polymer Chemistry and Bioengineering) en prof.dr. Thom Palstra (Solid-State Chemistry).

Het rapport van de commissie van twintig experts uit tien landen onder voorzitterschap van de Vlaamse hoogleraar Frans De Schryver, is op 2 mei 2011 gepubliceerd.

Handhaven stimulerende rol vereist krachtige steun

Om het zeer hoge kwaliteitsniveau te kunnen handhaven, is krachtige steun nodig, zegt de commissie. Alleen dan kan het wetenschappelijk onderzoek in de scheikunde een belangrijke stimulerende rol blijven vervullen voor innovatie, economische groei en welvaart.

Het scheikundig onderzoek in Nederland heeft een multidisciplinair karakter, merkt de commissie op. De traditionele indeling in organische, anorganische, fysische scheikunde en biochemie is niet langer van toepassing. Ook biologie en materiaalkunde spelen nu een grote rol. Een groot aantal onderzoekprogramma's neemt deel aan verschillende samenwerkingsverbanden, gestimuleerd door de overheid of door publiek-private initiatieven.

Deelnemers

De zeven universiteiten die deelnamen aan deze onderzoeksbeoordeling zijn de Rijksuniversiteit Groningen, Radboud Universiteit Nijmegen, Wageningen Universiteit, Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden, Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het rapport is te vinden op de website van de QANU (Quality Assurance Netherlands Universities, www.qanu.nl).

Laatst gewijzigd:25 januari 2022 14:47