Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nature publicatie: langdurige metingen van eigenschappen van koolstofdioxide in de lucht leiden tot nieuwe kennis voor klimaatonderzoek

29 september 2011

Het ruim dertig jaar nauwkeurig meten van verhoudingen van zuurstofisotopen in koolstofdioxide in de lucht heeft onverwacht nieuwe kennis opgeleverd over de wereldwijde Bruto Primaire Productie (het BPP) van planten. Het BPP was voorheen moeilijk te meten en is belangrijk in onderzoek naar de ontwikkeling van klimaatverandering. Een internationale groep wetenschappers, waaronder prof. dr. Harro Meijer van het Centrum voor IsotopenOnderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen, publiceert deze bevindingen vandaag in het tijdschrift Nature.

Het BPP is de totale hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) die groene planten uit de lucht halen en door fotosynthese vastleggen als organisch materiaal. Uit de wereldwijd verzamelde verhoudingen van zuurstofisotopen in CO2 is gebleken dat het klimaatverschijnsel El Niño via een omweg kan worden gebruikt om het BPP te bepalen.

De invloed van El Niño is indirect zichtbaar in de verhouding van zuurstofisotopen in koolstofdioxide in de lucht. Door gebruik te maken van de sinds 1977 verzamelde gegevens, kan het effect van El Niño worden gebruikt om het BPP wereldwijd te bepalen. De eerste reeks metingen van 1977 tot 1993 werd gedaan door het Groningse Centrum voor IsotopenOnderzoek op initiatief van de toenmalige directeur prof. dr. W.G. Mook.

Klimaatschommeling

EL Niño, volledig bekend als de El Niño/La Niña-Southern Oscillation (ENSO), is een natuurlijke klimaatschommeling. Iedere vijf tot zeven jaar zorgt deze voor een sterke verandering in temperatuur en regenval in de tropische gebieden aan weerszijden van de Grote Oceaan. Een verandering in regenval zorgt voor veranderingen in de verhouding van zuurstofisotopen in het regenwater en daardoor, via contact met het plantenwater tijdens de fotosynthese, in de CO2 in de lucht. De mate van verandering hangt direct samen met het BPP. In de verzamelde gegevens is het verloop zichtbaar van een groot aantal EL Niño’s in de afgelopen dertig jaar. Dit leidt tot een betrouwbare bepaling van het BPP.

Meer informatie: prof. dr. Harro A.J. Meijer

Zie ook: Centrum voor IsotopenOnderzoek

Referentie:
Interannual variability in the oxygen isotopes of atmospheric CO2 driven by El Niño
DOI: 10.1038/nature10421
Lisa R. Welp, Ralph F. Keeling, Harro A. J. Meijer, Alane F. Bollenbacher, Stephen C. Piper, Kei Yoshimura, Roger J. Francey, Colin E. Allison, and Martin Wahlen
Nature, 29 september 2011

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:54