Begin pagina

Hans Kuné a.j.kune@bureau.rug.nl

Sinds september van dit jaar kunnen studenten van de RUG gebruik maken van de GIS. Van de wat?, zult u nu misschien vragen. Van de GIS, dus. Waar deze afkorting voor staat is een onderwerp van discussie. Sommigen maken er Gratis Inbel Service van, maar volgens anderen is het uitgesloten dat de G voor zoiets platvloers als Gratis staat, deze rechtzinnigen maken er Groninger Inbel Service van.

Om aan alle speculaties rond deze kwestie een eind te maken is er overigens een wedstrijd uitgeschreven. De student(e) die de beste alternatieve naam voor GIS verzint, kan een notebook winnen. Nee, u kunt niet meer meedoen. Inmiddels is de uitslag van de wedstrijd bekend en GIS heet voortaan STING: STudenten INbelservice Groningen. Naar dat notebook kunt u dus fluiten.

Goed. Maar nu weet u nog niet precies wat dat is: GIS of STING. Het is een gratis (ik zeg maar gewoon waar het op staat) OPRIT voor studenten. Sinds september hoeven RUG-studenten dus niet meer voor OPRIT te betalen, daar komt het op neer. Nu was OPRIT al bijna gratis, natuurlijk (wat is negen gulden per maand nou?), maar die negen gulden kunnen de studenten voortaan in ieder geval in hun zak houden. Ze hoeven zich alleen maar als gebruiker te melden. Om alle misverstanden uit te sluiten: de telefoontikken komen nog wel voor rekening van de student. Maar verder is de RUG voor studenten sinds september met andere woorden een gratis internet-provider geworden.

Het kon natuurlijk niet uitblijven, dat dit nieuws ook onder de medewerkers van de RUG bekend raakte. En sindsdien heerst er grote onrust in de wandelgangen en werkvertrekken van de RUG. Waarom kan voor studenten wel, wat voor medewerkers niet kan!? Waarom moeten wij nog altijd fl. 108 per jaar dokken?

Vraag aan de projectleider GIS, A. Weening (RC): waarom moet het personeel nog altijd dokken?

De heer Weening: ‘Omdat .. euh … tja … omdat ik niet de opdracht heb gekregen om dit ook voor het personeel te doen. Het Management Team vond dat studenten gratis toegang moesten krijgen. Die opdracht heb ik uitgevoerd. Waarom het team de opdracht niet tot het personeel heeft uitgebreid? Dat moet je mij niet vragen. Geen idee. Ik zit niet in het Management Team.’

De heer Janz, waarnemend hoofd RC: ‘Goede vraag. De opdracht is van het College gekomen en dat had het alleen over studenten. Dus dat hebben we gedaan. Maar ja, het zou eigenlijk wel een goed idee zijn, om het ook maar eens voor het personeel te regelen, lijkt me. Maar dat heeft het College tot nu toe dus nog niet gedaan. Ik geloof trouwens wel, dat er faculteiten zijn, die het voor hun personeel wel regelen. Die hebben een soort collectief abonnement genomen op OPRIT. Ik dacht dat PPSW dat zo deed.’

Drs. F. Vleeskens, Portefeuillehouder Middelen PPSW: ‘Uhm, O jee, hoe zat dat ook weer? Ja, het is niet zo, dat ik iedere dag aan OPRIT loop te denken. Eens even zien. We hebben een pc-privé-regeling, waar het Oprit-abonnement in zit. Medewerkers die van die regeling gebruik maken, krijgen het abonnement vergoed, als ze dat willen. Zo ligt het, dacht ik.’

Terug bij de heer Janz. ‘Wie moet het College nu vertellen, dat het GIS eigenlijk ook naar het personeel moet worden uitgebreid? Wie is daar nu eigenlijk verantwoordelijk voor, voor dat soort dingen?’