Van de redactie

Veranderingen

Met het begin van het nieuwe collegejaar gaat er bij de RUG veel veranderen op ICT-gebied. Dat is namelijk het moment waarop de elektronische leeromgeving (Nestor) na een uitgebreide testfase universiteitsbreed wordt ingevoerd. Daarover heeft u in voorafgaande edities van Pictogram al veel kunnen lezen.
Maar dat is nog niet alles. Gerelateerd aan de Nestor-omgeving krijgen alle RUG-studenten met ingang van 1 september een nieuw centraal netwerk- en e-mailaccount waarmee tijd- en plaatsonafhankelijk op het universiteitsnetwerk kan worden gewerkt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het raadplegen van het studievoortgangssysteem ProgRESS.
En om thuis van het universiteitsnetwerk gebruik te kunnen maken, is vanaf september de Groninger Inbelvoorziening voor Studenten (GIS) actief. Hiermee kunnen RUG-studenten thuis zonder bijkomende abonnementskosten inbellen op het computernetwerk van de RUG en toegang krijgen tot specifieke faciliteiten. Dat betekent voor studenten dat ze thuis studieresultaten kunnen bekijken of boeken kunnen reserveren bij de UB.
Dat zijn nogal ingrijpende veranderingen. Studenten krijgen hier binnenkort meer informatie over toegestuurd en op de KEI-markt in augustus zal bij de stand van het RC hierover ook informatie verkrijgbaar zijn.

Ondertussen heeft de Pictogram-redactie voor dit nummer weer een greep gedaan uit de laatste ontwikkelingen op ICT-gebied. Voor het RC is dat wel een speciale: het vertrek van directeur Wim Liebrand naar de stichting SURF in Utrecht. In het interview in deze Pictogram meer over zijn nieuwe baan en een terugblik op zijn tijd bij het RC.
Een andere ontwikkeling werd gesignaleerd in de medische hoek en is te lezen in het artikel van UB-medewerker Anita Verhoeven. Zij vertelt over huisartsen die bij het uitoefenen van hun praktijk ondersteuning krijgen in de vorm van elektronische, medische informatiebronnen.
En RC-medewerker Jan Hemel bevindt zich in een situatie die al lang geleden werd voorspeld als de hedendaagse praktijk: praten tegen de computer. Dat dat niet altijd van een leien dakje gaat, is te lezen in zijn artikel ‘Spraaktechnologie, Verslag van een worsteling’.

Tot zover een kort overzicht van de onderwerpen in dit Pictogram-nummer. Maar er is meer: zoals een nieuwe reactie op de Pegasusmail-discussie, afkomstig van Hanzehogeschool-webmaster Phons van Oploo, docent/onderzoeker Thomas de Boer van Bedrijfskunde over zijn kaartenbak, en deze keer een brief áán zowel Alex als Wim. Van wie deze brief afkomstig is, leest u op de een-na-laatste pagina van deze Pictogram!

Begin pagina

index Pictogram 4