Van de redactie

Turbulente tijden

We leven, het zal de lezer van Pictogram niet verrassen, in een turbulent tijdsgewricht. Iets meer dan honderd jaar geleden had nog niemand van auto's gehoord, honderd jaar geleden werd er nog niet gevlogen, twintig jaar geleden hadden we nog geen computer op ons bureau en tien jaar geleden was er nog niemand op internet geweest

Aan ons, als Pictogram-redactie, de schone taak om de nieuwste ontwikkelingen in deze supersnelle cyber-decade voor u te blijven volgen, en op een begrijpelijke manier op papier te zetten. We menen dat dat ook in dit nummer weer is gelukt.

Dat Pictogram daardoor uitgroeit tot een platform voor uiteenlopende visies en meningen, was door de Pegasusmail-discussie in het vorige nummer al duidelijk geworden. Ditmaal mogen wij weer een ongezouten mening over het universitaire licentiebeleid publiceren: waarom moeten RUG-medewerkers toch werken met dat vreselijke Excel, in plaats van met hun ouwe trouwe QuattroPro? Econoom Dirk Stelder protesteert.

Turbulentie ook in de wereld van de Pictogram-columnisten. Wim Liebrand, directeur van het RC en het Expertisecentrum voor Computer Ondersteund Onderwijs (Eccoo), en in Pictogram verantwoordelijk voor de briefwisseling met zijn UB-collega Alex Klugkist, is per 1 september 2001 benoemd tot directeur van Stichting SURF, de samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek op het gebied van netwerkdienstverlening en informatie- en communicatietechnologie.

‘De ICT-ontwikkelingen hebben een grote invloed op de manier waarop we in het leven staan. Men spreekt al snel van een cultuurverandering, maar die is er ook echt, zeker in het hoger onderwijs’, zei Liebrand over zijn benoeming in het juni-nummer van SURF Cahier. ‘SURF zal als verbindende factor tussen de verschillende universiteiten en hogescholen hierop moeten inspelen, en kijken hoe ze deze ontwikkelingen kan begeleiden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan elektronische leeromgevingen en het afstemmen van administratieve systemen.’

De kern van de cultuurverandering, zo meent Liebrand, is dat in het hele onderwijsproces de eindgebruiker - de student - centraal komt te staan. ‘Dat is geen holle kreet. De hele organisatie van het hoger onderwijs in Nederland zou de komende vijf jaar wel eens op de schop kunnen moeten. En da's mooi!’

Inderdaad. Dat is mooi. Zeker voor Pictogram. Want de flinke turbulentie die onze gewaardeerde columnist ongetwijfeld gaat veroorzaken in de universitaire ICT-wereld, zullen wij gewoontegetrouw weer op de voet volgen, wat u vervolgens weer kunt teruglezen in dit blad.

Begin pagina

index Pictogram 3