Mededelingen

UB

UB nauw betrokken bij de grote Middeleeuwen-tentoonstelling in het Groninger Museum

Op Paasmaandag werd in het Groninger Museum een nu al veelbesproken tentoonstelling geopend: 'Hel en Hemel: de Middeleeuwen in het Noorden'. Deze tentoonstelling werd ingericht door de beroemde filmregisseur Peter Greenaway. Hij leidt de bezoeker met veel theatrale hulpmiddelen langs het leven zoals dat in de Middeleeuwen in Noord-Nederland geleefd werd.
Medewerkers van de UB-afdeling Bijzondere Collecties werkten intensief mee bij de opbouw van deze tentoonstelling. Enkele tientallen handschriften en vijftiende-eeuwse drukken (incunabelen) werden uitgeleend aan het Groninger Museum; nu kan de bezoeker eindelijk genieten van de vele schatten die normaliter niet voor het publiek toegankelijk zijn omdat zij in de kluis van de UB liggen opgeslagen.

'Topstukken' uit de UB-collectie die op 'Hel en Hemel' te zien zijn: De Kroniek van Wittewierum (13e eeuw; UB Handschrift 116) Emo, de eerste abt van het klooster Bloemhof te Wittewierum, schreef een geschiedenis van zijn klooster. Na zijn dood in 1237 werd deze tekst gekopieerd en voortgezet door de derde abt, Menko.
Het Getijdenboek uit het Benedictijnerklooster te Selwerd (15e eeuw; UB Handschrift Add. 280). Dit handschrift dateert ongeveer uit 1470-1490.

Nieuwe website: Archipol.nl

Het project archivering websites van Nederlandse politieke partijen is in een stroomversnelling geraakt. De projectgroep, geformeerd uit medewerkers van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen en de Universiteitsbibliotheek Groningen, is reeds ver gevorderd bij het bouwen van een systeem om websites van politieke partijen periodiek te downloaden. Doel van deze downloads is het archiveren van de websites op een bepaald punt in de tijd, zodat onderzoekers later behalve de papieren ook de elektronische uitingen van politieke partijen kunnen bestuderen.
De projectsite is recentelijk nieuw leven ingeblazen, en nu te bereiken via de nieuwe naam van het project, Archipol: www.archipol.nl

Medline Advanced heet voortaan Medline+

Met ingang van mei 2001 zijn de naam en enkele velden van Medline, zoals die door de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden, veranderd. Medline is een database met literatuurverwijzingen (en abstracts) naar artikelen uit meer dan 3500 biomedische tijdschriften en is de meest gebruikte medische literatuurdatabase ter wereld. Medline is de geautomatiseerde vorm van de Index Medicus, de Index to Dental Literature en de International Nursing Index.
De RUG heeft een abonnement op Medline via de uitgever SilverPlatter. SilverPlatter heeft met ingang van het jaar 2001 de naam van Medline veranderd met terugwerkende kracht van Medline Advanced naar Medline+. Naast de naamsverandering zijn er ook een aantal andere wijzigingen opgetreden.
Uitgebreide informatie over deze veranderingen en hoe u Medline+ zo goed mogelijk kunt gebruiken is te vinden in de laatste Elektronische Nieuwsbrief van de Universiteitsbibliotheek, op

RC

Thuis internet via de kabel: Oprit-kabeldienst

Voor wie een abonnement heeft op OPRIT, de internetdienst van de RUG, en geïnteresseerd is in internet via de kabel, is er nu de Oprit-kabeldienst. De Oprit-kabeldienst is in samenwerking met Essent tot stand gebracht.
Internet via de kabel heeft een aantal voordelen vergeleken met internet via de telefoon (analoog of ISDN): het is sneller, onbeperkt internetten voor een vast bedrag per maand (geen telefoontikken meer), je bent continu on line: niet meer inbellen op het netwerk en de telefoon is niet meer bezet tijdens het internetten.
Meer informatie over kosten en (geografische) voorwaarden is te vinden op de website www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief/oprit/kabel.

Nieuw rooster RC-cursussen

Binnenkort wordt het nieuwe RC-cursusrooster met computercursussen voor het najaar 2001 bekend gemaakt. Het nieuwe rooster is te vinden op de internetpagina Een folder met het nieuwe rooster is verder verkrijgbaar bij het RC Servicecentrum (Landleven 1, Zernikecomplex) en het RC Servicepunt in de RUG-winkel. Telefonisch aanvragen kan op het nummer 050 – 363 34 44 of 363 80 80. E-mailen kan ook: rcsc@rc.rug.nl of secretariaat@rc.rug.nl

Begin pagina

index Pictogram 3