Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenBacheloropleidingenPsychologie
Header image Psychologie

Psychologie

Veel docenten zullen onderzoek doen binnen het Heymans Instituut voor Psychologisch Onderzoek. De veelzijdigheid van het onderzoek -van fundamenteel tot zeer toegepast - komt tot uiting in 9 expertise velden van het instituut.


Onze onderzoekers en hun onderzoek

Om je te helpen je te oriënteren in psychologisch onderzoek worden op deze site periodiek steeds drie onderzoekers uit verschillende deelgebieden van de psychologie naar voren gehaald. Interessante plekken om eens rond te kijken en ideeën op te doen voor een onderwerp voor een masterthese.
Projecten van prof.dr. M.M. (Monicque) Lorist
Projecten van prof.dr. T.T. (Tom) Postmes
Projecten van dr. B.D. (Brian) Ostafin

Mindwise

Op het blog van de afdeling Psychologie delen onderzoekers, docenten en studenten hun kennis en ervaringen. Hier kun je een goed beeld krijgen van waar het in de expertise velden over gaat aan de hand van actuele onderwerpen.

Mindwise blogs geschreven vanuit de expertise velden: 
Experimental Psychology | Organizational Psychology | Environmental Psychology | Social Psychology | Clinical Psychology and Experimental Psychopathology | Theory and History of Psychology | Developmental Psychology | Psychometrics and Statistics | Clinical Neuropsychology

  • Opleidingsvideo

    Carolin Katzera, student Psychologie

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van docent Don van Ravenzwaaij

    Don van Ravenzwaaij – Universitair docent Statistiek

    Ik geef les binnen de Bachelor psychologie en de Research Master in Behavioural and Social Sciences. Ik geef onder andere de vakken Statistics en Statistical Solutions to Problems in Psychology. Deze vakken verzorg ik geheel Engelstalig.

    Ik begon als zoveel andere studenten aan het vak statistiek met het idee dat statistiek nou eenmaal een verplichte horde was. Maar ik ging het door m’n studie heen steeds leuker vinden. Zo kwam ik er achter dat statistiek geen abstract idee is wat in de collegezaal blijft hangen: je kunt het in het dagelijks leven toepassen. Een voorbeeld hiervan is bij bordspelen. Tijdens een potje Risk twijfelde ik met hoeveel legers ik mijzelf het beste kon verdedigen. Dankzij mijn eerstejaars statistiek vak kwam ik op het idee dat ik statistiek kon gebruiken om uit te rekenen wat optimaal was! Niet alleen voor de wetenschap, maar ook voor de dagelijkse praktijk

    Wat is nou mijn eigen passie als onderzoeker? Ik vind mijn vakgebied in zekere zin wetenschap overstijgend. Statistiek is een middel dat gebruikt wordt om uit een heleboel verschillende vakgebieden conclusies te trekken. Het is heel belangrijk dat dit goed gebeurt en dat probeer ik altijd op de studenten over te brengen. Met redelijk succes ook; er zijn altijd fanatieke studenten die verder willen komen in de statistiek.

    Statistiek past binnen de opleiding psychologie door de sociale cases waar we mee werken. In principe is statistiek overal toepasbaar, alleen per studie verandert wel de methode die je gebruikt. De studie psychologie is ontzettend breed. Je kunt onderzoek doen naar veel verschillende onderwerpen. Ik heb zelf bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar “speedy decision making”: hoe nemen mensen onder tijdsdruk beslissingen? Met psychologie kan je natuurlijk veel thema's behandelen; maar uiteindelijk gaat het allemaal over onszelf.

    Psychologie in Groningen is in vergelijking met andere psychologie opleidingen in Nederland erg onderzoek gericht. Dat betekent dat studenten verhoudingsgewijs een brede statistische vooropleiding krijgen. Het grootste voordeel hiervan is dat wanneer je ambities hebt om de wetenschap in te gaan, je hier aan het goede adres bent.

    Sluiten
    – docent Don van Ravenzwaaij
  • Testimonial van student Jessie Syme

    Groningen is the smallest place I've ever lived in, but it's got everything

    After I finished high school in South Africa I wanted to return to Europe. I'm half South-African and half English, and grew up in both countries. I looked around to see where I could study in English and found the psychology Bachelor's programme in Groningen. Psychology seemed like a good basis for all sorts of things, and I knew that even if I didn't end up working in the field of psychology, it would be a good background for something else. All that has been valuable..

    Sluiten
    – student Jessie Syme
  • Testimonial van lecturer Laurent Krook

    Laurent Krook - Docent Onderzoeksmethoden, Academische Vaardigheden en begeleider voor Bachelor theses

    Ik geef les bij de onderwijseenheid. Dat houdt in dat je een selectie van de basisvakken van de bachelor psychologie, zowel de Engels- als de Nederlandstalige opleiding doceert.

    Ik verzorg in 3 dagen een viertal vakken, namelijk onderzoeksmethoden, de bachelor thesis, onderzoekspractica en de mentorgroepen. De andere 2 dagen van de week doe ik dingen voor mezelf, buiten de bachelor psychologie om. Vaak probeer ik zelf programmeerervaring op te doen in de ICT richting, voornamelijk met het oog op dataverzameling en analyse.

    Ik heb zelf de interfacultaire research master Behavioral and Cognitive Neuroscience afgerond. Mijn originele plan was om daarna een PhD traject te volgen. Ik heb wel gesolliciteerd maar dat werd het uiteindelijk net niet. Hierna heb ik gesolliciteerd bij de onderwijseenheid en kwam ik erachter dat ik het eigenlijk veel leuker vind om les te geven dan om onderzoek te doen.

    Wat ik leuk vind aan mijn vakgebied is dat de onderwijseenheid een soort alomvattend idee is: elke student moet deze vakken volgen. Je leert studenten de basis van het academisch leren; academisch schrijven, academisch presenteren of bijvoorbeeld empirisch onderzoek verrichten. Je legt de fundering voor een academische toekomst, vervolgens kunnen studenten zelf onderzoeken wat echt hun interesses zijn bij de meer gespecialiseerde afdelingen.

    Psychologie sluit heel mooi aan bij het concept van de onderwijseenheid. Het is overal toepasbaar. Het is een heel breed concept dus net als binnen de psychologie zijn er weer allemaal kleinere vakgebieden. Het is heel leuk om samen te leren van verschillende disciplines en in te zien hoe je verschillende disciplines met elkaar kan verbinden. Ik denk dat voor veel mensen een bachelor psychologie en een master in een psychologische richting een ontzettend goede fundering is voor een carrière. Ongeacht de richting van hun opleiding of het werk dat ze willen doen, omdat het zó alomvattend is.

    Als aankomend student kan je hier een hele internationale omgeving verwachten omdat we zowel de Engelstalige als Nederlandstalige Bachelor psychologie aanbieden. Studenten krijgen hier ook veel vrijheid. Er zijn veel mogelijkheden om zelf je vakkenpakket samen te stellen en met eigen initiatieven en ideeën aan te komen. Verder kan je natuurlijk een ontzettend leuke, jonge en bruisende stad verwachten.

    Sluiten
    – lecturer Laurent Krook
  • Testimonial van lecturer Joost Heutink

    Joost Heutink - Universitair docent Klinische Neuropsychologie

    Mijn naam is Joost Heutink en ik ben universitair docent binnen de bachelor Psychologie en de master Klinische Neuropsychologie. Studenten kunnen mij in hun tweede jaar terugzien bij het vak Introductie in de klinische neuropsychologie. In de bachelor heeft neuropsychologie maar een kleine rol, maar het is een ontzettend interessant vakgebied! Ik wil studenten dan ook graag enthousiasmeren voor de gelijknamige master.

    Binnen het vakgebied van de neuropsychologie onderzoeken we de relatie tussen hersenen en gedrag. Bij mensen met een aangeboren of op latere leeftijd opgelopen hersenaandoening kunnen er stoornissen zijn in onder andere perceptie, taal, geheugen, motoriek, aandacht, planning en gedrag. Deze stoornissen leren ons veel over hoe de hersenen werken. Met deze kennis kunnen we patiënten beter helpen om zo goed mogelijk met hun functiebeperking om te gaan en optimaal te participeren in de maatschappij. Dit is precies wat ik zo mooi vind aan mijn werk: de verwevenheid tussen wetenschappelijk onderzoek en de klinische beroepspraktijk, waarin de patiënt centraal staat.

    Patiënten spelen ook binnen mijn colleges een belangrijke rol. Ik presenteer veel casussen en er komen ook mensen met een hersenaandoening tijdens hoorcolleges vertellen over de problemen die ze ervaren. De wetenschappelijke theorieën die ik in mijn vak behandel helpen studenten om de problemen van deze mensen te begrijpen. Tegelijkertijd helpen de patiënten ook om theorieën te toetsen en in een context te plaatsen. Studenten leren zo met een kritische blik naar theorieën te kijken, waarbij deze niet abstract blijven. Je ziet het direct terug in de praktijk!

    Neuropsychologie is bovendien erg interessant omdat het constant in ontwikkeling is. Er worden namelijk steeds nieuwe dingen over de hersenen ontdekt. Door middel van onderzoek begrijpen we de hersenen steeds iets beter, wat we vervolgens ten goede aanwenden!

    Sluiten
    – lecturer Joost Heutink
  • Testimonial van student Maaike Mulder

    Mijn advies is om vooral langs te gaan bij de RUG om sfeer te proeven. Ik voelde me namelijk tijdens de open dagen direct vertrouwd met de universiteit.

    Mijn naam is Maaike Mulder. Ik ben 22 jaar oud en ik zit nu in het derde jaar van de Bachelor Psychologie. Ik kom zelf uit Groningen, dus de keuze om ook hier te gaan studeren, was voor mij snel gemaakt.

    Ik merkte direct veel verschil tussen het studeren aan de RUG en tussen het middelbare schoolleven. Vergeleken met de middelbare school heb ik bij Psychologie relatief weinig contacturen per week, de rest is thuisstudie. Dit was wel even wennen, maar de vrijheid die je krijgt om je tijd zelf in te delen vond ik fijn. Verder heb ik ervaren dat de RUG je als gloednieuwe student goed informeert over wat er allemaal van je verwacht wordt binnen je studie, maar ook wat er allemaal te doen is buiten je studie. Hiermee bedoel ik onder andere de introductie van de studievereniging, commissies en studenten(sport)verengingen.

    De Bachelor Psychologie vind ik goed georganiseerd en opgebouwd. In het eerste jaar krijg je vakken in vrijwel elke richting uit de psychologie. Vervolgens volg je in je tweede jaar nog een aantal theorievakken en leer je vooral veel over het doen van onderzoek en gespreksvoering. Je derde jaar mag je volledig zelf invullen qua vakken, zodat je meer kunt leren over de onderwerpen die jij leuk vindt of kan je juist verdieping geven aan nieuwe en meer onbekende onderwerpen. Binnen dit jaar heb ik bijvoorbeeld de minor Neurowetenschappen aan de Faculteit Science and Engineering gedaan.

    Mijn advies is om vooral langs te gaan bij de RUG om sfeer te proeven. Ik voelde me namelijk tijdens de open dagen direct vertrouwd met de universiteit.

    Sluiten
    – student Maaike Mulder
printView this page in: English